Posted by: peribadirasulullah | Oktober 23, 2011

6 Golongan manusia terkutuk di sisi Allah SWT

https://peribadirasulullah.wordpress.com/wp-content/uploads/2011/10/madloommolsk.jpg?w=211

Rasulullah SAW telah bersabda :

Ada 6 golongan manusia yang aku kutuk dan Allah SWT pun mengutuk mereka. Setiap nabi yang doanya  dimakbulkan mengutuk mereka. Mereka adalah :

1- Orang yang menambah-nambah ayat dalam kitab Allah SWT.

2- Orang yang mendustakan ketentuan Allah SWT.

3- Pemerintah yang kejam sehingga dia memuliakan orang yang dihinakan Allah SWT dan menghinakan orang yang dimuliakan oleh Allah SWT.

4- Orang yang menghalalkan perkara yang diharamkan oleh Allah SWT.

5- Orang yang menghalalkan perbuatan yang telah diharamkan oleh Allah SWT terhadap ahli bait ( keluarga Junjungan Rasulullah SAW ).

6- Orang yang meninggalkan Sunnahku.

Maka pada hari kiamat nanti Allah SWT tidak memandang mereka dengan pandangan rahmat – Hadis Riwayat Tirmizi dan Hakim.

Kitab Mutiara Kebijaksanaan Dalam Islam. M/S : 178.


Respon

  1. Alhamdulillah saya tidak termasuk didalam 6 golongan itu, semoga Allah selalu memberi saya kesehatan agar saya selalu menghambakan diri saya kepadaNYA

    • Insya Allah.

  2. Assalamualaikum admin..besar harapan sy supaya sbrg komen yg berbaur cacian, maki hamun dan yg bersifat negatif tidak disiarkan di laman ini. Usaha saudara sgt mulia krn myiarkan info2 berkaitan Islam, namun dicemari dgn kata2 kesat pengunjung2 yg tidak bertanggungjawab. Mohon pertimbangan..terima kasih.


Tinggalkan komen

Kategori