Posted by: peribadirasulullah | Julai 11, 2017

Berpuasa Dapat Mencegah Barah – Saintis Jepun Yoshinori Ohsumi

pemenang anugerah nobel yoshinori ohsumi

Oktober 2016 yang lalu, seorang saintis daripada Jepun, Yoshinori Ohsumi telah dinobatkan sebagai pemenang Anugerah Nobel Perubatan yang membawa pulang wang tunai sebanyak RM3.9 juta. Anugerah tersohor itu dianugerahkan kepada beliau atas penemuan beliau mengenai bagaimana proses pemecahan oleh sel-sel badan berlaku dan mengitar semula komponen-komponennya yang dikenali sebagai “autophagy“.

apoptosis

Penemuan itu yang dinamakan “mechanism for autophagy”, adalah mengenai proses asas dalam sel-sel yang mana para saintis mempercayai bahawa boleh dimanfaatkan untuk melawan barah dan dementia.

Autophagy berasal dari perkataan Greek iaitu auto (sendiri) dan juga phagein (memakan), yang membawa maksud memakan diri sendiri. Ia adalah satu proses pengitaran semula sel dalam badan. Sel-sel di dalam badan kita sememangnya telah diprogramkan mempunyai jangka hayat tertentu. Setelah sel-sel ini rosak dan menjadi tua di mana tiada lagi tenaga untuk mengekalkan fungsinya, ia perlu dibuang dari badan.

Bagaimana barah boleh berlaku?

bagaimana barah bermula

Barah boleh terjadi sekiranya sel-sel lama tidak mati. Bagaimana? Jika sel-sel yang telah lama dan tua tidak mati dan tidak digantikan dengan sel-sel baru, sel-sel lama ini akan terus berkembang dan bertambah. Ia akan menghasilkan sel-sel yang tidak normal yang tidak melakukan fungsi asal mereka. Lebih buruk lagi, sel-sel ini akan berkembang tanpa henti seterusnya mengganggu fungsi sel-sel lain di sekitar mereka. Perkara ini akan merangsang mutasi sel dan akan memberikan kesan buruk kepada sistem organ.

mutasi sel lama

Apabila sel-sel ini termutasi dan berkembang diluar kawalan, ia akan membentuk satu tisu yang besar yang dikenali sebagai tumor atau ketumbuhan (sebagai contoh leukemia). Ini lah merupakan titik permulaan terjadinya barah, yang dibahagikan kepada lima kategori utama, iaitu karsinoma, sarkoma, leukemia, limfoma dan CNS, bergantung kepada di kawasan di mana terjadinya pertumbuhan sel-sel tidak normal ini.

 

Autophagy vs Apoptosis

apoptosis

 

Terdapat satu lagi proses yang sama seperti autophagy iaitu “apoptosis” yang juga dikenali sebagai proses sel mati. Bunyi macam tidak enak, namun untuk mengekalkan kesihatan yang baik, proses ini amat penting bagi badan kita. Setelah beberapa kali melalui proses pembahagian, sel-sel badan diprogramkan untuk mati. Jika proses apoptosis ini tidak berlaku, ia juga akan menyebabkan kemungkinan berlakunya barah.

Sebagai contoh mudah, jika anda mempunyai sebuah kereta, dan anda menggunakannya untuk beberapa ketika. Setelah berlalunya masa, kereta anda pasti akan mengalami kerosakan. Setelah berkali-kali diperbaiki, akhirnya anda perlu menukar kepada kereta baru kerana kos-kos membaiki akan menjadi semakin mahal jika kereta anda sudah berumur dan melalui pelbagai kerosakan. Jika anda tidak membeli kereta baharu, pasti wang anda akan melayang kerana dihabiskan untuk membaiki kereta.

 

Apa kaintan proses autophagy dan berpuasa?

Namun, jika kereta anda rosak, anda tidak lah perlu membeli kereta baharu serta-merta sebaliknya hanya menukarkan bahagian yang rosak, sebagai contoh bateri. Ia juga sama kepada sel-sel ini. Daripada membunuh kesemua sel (proses apoptosis), badan kita hanya perlu membunuh sel-sel yang lama dan rosak sahaja. Inilah yang dinamakan proses autophagy, di mana organel sub-selular dimusnahkan dan yang baru dibina semula untuk menggantikannya.

Pada tahun 1962, proses autophagy ini dinyatakan apabila saintis menyedari pertambahan jumlah lysosomes iaitu bahagian sel yang menghancurkan sel lain) di dalam hati tikus setelah disebatikan dengan glucagon.

insulin vs glucagon 240

Kekurangan nutrisi dan zat adalah pengaktif utama proses autophagy. Apabila kita makan, insulin dalam badan akan meningkat, dan ini menyebabkan penurunan glucagon, dan apabila kita tidak makan (berpuasa) maka insulin akan menurun dan glucagon akan meningkat. Peningkatan glucagon inilah yang merangsang proses autophagy ini. Jadi, untuk mengaktifkan proses autophagy, kita perlu berpuasa!

berpuasa

Berpuasa bukan sahaja memberikan badan kita peluang untuk membuang “barang lama”, ia malah merangsang pertumbuhan hormon, yang memberitahu badan kita supaya mula untuk menghasilkan “barang baru”. Jadi dengan berpuasa dapat membenarkan badan kita untuk menjalani pengubahsuaian yang lengkap.

 

Islam mewajibkan puasa

muslim berpuasa

Sebagai ringkasan, jika kita berpuasa, badan kita akan kekurangan nutrisi dan zat, ini akan merangsang proses autophagy. Apabila proses autophagy berlaku, ia akan menggantikan sel-sel yang lama dan jahat, kepada sel-sel yang baru dan baik. Ini sekaligus menjadikan badan kita dapat berfungsi dengan lebih baik serta tidak terdedah kepada penyakit berbahaya.

Kerana itulah Islam mewajibkan umatnya untuk berpuasa sebulan di dalam setahun iaitu ketika tibanya bulan Ramadan. Bukan di bulan Ramadan sahaja, malah ia adalah sunnah Rasulullah S.A.W untuk berpuasa pada hari Isnin dan Khamis serta hari-hari tertentu. Dengan berpuasa, badan kita akan menjadi lebih sihat dan lebih terjaga daripada dijangkiti penyakit berbahaya seperti barah. Ini amatlah penting untuk menjalani kehidupan yang berkualiti dan yang masih panjang. Jadi, berpuasa bukanlah untuk orang Islam sahaja, ia diperlukan oleh semua manusia di muka bumi ini.

Contoh mudah, setiap 3 bulan atau 5000 kilometer (mengikut jenis kenderaan), kereta kita perlu diservis bagi mengekalkan prestasinya. Sama seperti badan kita, ia juga memerlukan “servis”, iaitu dengan berpuasa.

Jika bagi anda yang belum pernah mencuba berouasa, dan baru mengetahui manfaat berpuasa, cuba lah melatih diri anda untuk berpuasa. Lihat apa kesannya pada diri anda.

Semoga bermanfaat.

Sumber :

1. Diet Doctor

2. The Guardian

 

http://iluminasi.com/bm/saintis-jepun-pemenang-anugerah-nobel-buktika-puasa-boleh-melawan-barah.html

SILA KUNJUNGI KAMI DALAM BLOG MUSLIM CAMBODIA :

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/

Posted by: peribadirasulullah | Jun 16, 2017

Penghuni Islam dianggap wira

PENGHUNI Islam yang berjaga menunggu sahur antara jam 1 hingga 2 pagi menyelamatkan banyak nyawa dalam kebakaran Menara Grenfell kerana mereka yang menyedari kebakaran itu, mengejutkan jiran supaya menyelamatkan diri.

Mereka terhidu asap apabila kebakaran bermula kira-kira 1 pagi dan ketika berlari keluar menyelamatkan diri, mengetuk pintu rumah jiran memberitahu bahaya mendatang kerana penggera kebakaran dan penyiram air tidak berfungsi.

Antaranya, Khalid Suleman Ahmed, 20, yang tinggal di tingkat lapan berkata, dia bermain PS4 sambil menunggu sahur.

Fajar di London ialah kira-kira 2.40 pagi.

“Saya terhidu asap tapi loceng kebakaran tidak berbunyi.

“Saya melihat melalui tingkap dan nampak asap dari tingkat tujuh lalu mengejutkan ibu saudara. Kami segera keluar dan mengetuk pintu rumah jiran,” katanya.

Menurut Daily Mail, seorang lagi penduduk, Nadia Yousuf, 29, berkata penghuni Islam antara yang pertama memberi amaran kepada penghuni lain mengenai kebakaran itu kerana menyedari kejadian ketika bangun untuk bersahur.

Kini, pelbagai pertubuhan, termasuk pusat Islam dan masjid, gereja serta kuil Sikh menyediakan bantuan dengan membuka rumah ibadat masing-masing sebagai tempat perlindungan kepada mangsa.

Masjid Al-Manaar menawarkan bantuan kepada mangsa dan gambar kanan, sukarelawan masjid itu mengumpul barangan keperluan yang disumbangkan orang ramai untuk diberi kepada mangsa.

Masjid Al-Manaar berhampiran menawarkan perlindungan kepada semua mangsa tanpa mengira agama untuk tinggal di masjid itu.

Melalui Facebook, pengurusan masjid itu menyatakan: “Masjid dan Pusat Al-Manaar dibuka sebagai perlindungan sementara untuk mereka yang menjadi mangsa kebakaran Menara Grenfell Tower.

“Mangsa tanpa mengira agama dialu-alukan untuk berlindung, berehat, tidur, makan dan minum.

“Sukarelawan dan kakitangan Al-Manaar akan menghantar air, kurma dan keperluan lain kepada mangsa. Doa kami bersama anda ketika musibah ini.”

Gereja St Clement dan St James serta satu kuil Sikh juga menawarkan perlindungan kepada semua mangsa.

Seorang wanita tempatan berkata: “Jika bukan kerana remaja Islam sekitar sini dan yang datang dari masjid mungkin lebih ramai akan mati.

“Mereka yang pertama tiba membawa air dan membantu orang ramai.”

Andre Barroso, 33, memberitahu Independent: “Penduduk Islam bertanggungjawab mengejutkan penghuni lain keluar segera dari bangunan.

“Saya nampak penduduk Islam di mana-mana. Mereka juga menyediakan makanan dan pakaian.”

https://www.hmetro.com.my/global/2017/06/237907/penghuni-islam-dianggap-wira

Posted by: peribadirasulullah | Jun 16, 2017

Briged Al-Qassam Teruskan Bakti Di Bulan Ramadhan

Image may contain: 2 people, car and outdoor

Image may contain: 2 people, car and outdoor

Image may contain: 1 person, car, sky and outdoor

Image may contain: one or more people, people standing, sky, cloud, outdoor and nature

https://web.facebook.com/ShehabAgency.MainPage/?hc_ref=NEWSFEED

Posted by: peribadirasulullah | Jun 16, 2017

Ayam Bismi Segar Halal Suci

[TERBARU!!!] TU DIA RAMAI DOK MAI BELI AYAM.. MAI KAIH!!RAYA DAH DEKAT 🚀🚀

Mai beli ayam RM 20 saja dpt 1 kupon..
Hadiah menarik dok tunggu :

🔴 6 BIJI MOTOR
🔴 WANG TUNAI BERNILAI RM600 UTK
6 PEMENANG BERTUAH.
🔴 60 BIJIK PERIUK NASIK ELEKTRIK.
🔴 600 KAMPIT BERAS.
🔴 60 T-SHIRT AYAM BISMI

#TEMPAT : Kilang Ayam Bismi

Tapi kalau betoi ampa nak cari ayam yang memang
❤️ KOMPOM SEGAQ!!
❤️ KOMPOM HALAL!!
❤️ KOMPOM SEMPOI!!
❤️ KOMPOM KUALITI TIPTOP MELETOP!!

Ni ja tips dia sebenaqnya,
1️⃣ START MOTO AMPA!
2️⃣ P CARI TEMPAT-TEMPAT NI

🐓 AYAM BISMI
Pekan Simpang Empat Kangkong
Kedah.
1 300 88 AYAM (2926)
Buka Setiap Hari
5 pagi – 5 ptg
📲 Cik Leha 019 590 0060
http://www.wasap.my/60195900060/Salam+saya+nak+tahu

CAWANGAN-CAWANGAN KAMI:

🐓CAWANGAN SUNGAI PETANI UTARA
Sungai Tukang, Sg Petani
Depan Jati Homes
Tapak Osama Bundle Lama
Buka Setiap Hari
7 pagi – 1 ptg
📲 Cik Safwan 019 458 2060
🗓 Dibuka setiap hari.
http://www.wasap.my/60194582060/Salam+saya+nak+tahu

🐓CAWANGAN GURUN
Rumah Kedai Taman Sri Utama
Gurun.
Depan Masjid Sri Jerai
Buka Setiap Hari
7 pagi – 1 ptg
📲 Cik Jat 019 456 1060
🗓 Dibuka setiap hari.
http://www.wasap.my/60194561060/Salam+saya+nak+tahu

🐓CAWANGAN MERGONG
Kpg Mergong Tengah
Sebelah Masjid Ubudiyyah
Buka Setiap Hari
7 pagi – 1 ptg
📲 Cik Lan 019 577 4060
🗓 Dibuka setiap hari.
http://www.wasap.my/60195774060/Salam+saya+nak+tahu

🐓CAWANGAN SUNGAI PETANI SELATAN(SG LALANG)
A-12 Jalan Penaga 1,
Taman Penaga, Sungai Petani.
Depan Restoran Subaidah SP.
Buka Setiap Hari
7 pagi – 1ptg
📲 Cik Faiz 019 475 4060
🗓 Dibuka setiap hari.
http://www.wasap.my/60194754060/Salam+saya+nak+tahu

🐓CAWANGAN KANGAR
Batu 1 1/2 Batu Hampar
Behor Temak, Kangar
Sebelah Jeruk Pak Ali
7 pagi – 1 ptg
📲 Cik Asrul 019 419 6160
🗓 Dibuka setiap hari.
http://www.wasap.my/60194795877/Salam+saya+nak+tahu

🐓CAWANGAN DATUK KUMBAR
Batu 23/4 Jln Dato Kumbar,
Derga 05300 Alor Setar.
Hadapan simpang ke
Klinik Kesihatan & Sek Ren Datuk Kumbar
7 pagi – 1 ptg
📲 Cik Man 019 477 7160
🗓 Dibuka setiap hari
http://www.wasap.my/60194777160/Salam+saya+nak+tahu

💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝

Nin dia link agent agent kami seluruh Malaysia :

http://bit.ly/2iCqeHH

https://web.facebook.com/search/top/?q=ayam%20bismi%20segar%20halal%20suci

❤️❤️❤️

TERNAKAN SEMBELIHAN EDARAN
💯💯💯% MUSLIM

Posted by: peribadirasulullah | Jun 16, 2017

Misi Bantuan Di 10 TerAkhir Ramadhan 1438H/2017M.

Image may contain: text

Image may contain: 2 people, people standing, house, sky and outdoor

Image may contain: 4 people, outdoor

Image may contain: 3 people, outdoor

Image may contain: 2 people, people standing and outdoor

Image may contain: 4 people, people sitting and outdoor

Image may contain: 3 people, people standing and outdoor

Image may contain: 4 people, people standing and outdoor

Image may contain: 4 people, people standing, tree and outdoor

Image may contain: 4 people, people standing and outdoor

Image may contain: 3 people, people standing and outdoor

Image may contain: 3 people, people standing, sky, tree and outdoor

Image may contain: 3 people, people standing, tree, sky, outdoor and nature

Image may contain: 5 people, people standing and outdoor

Image may contain: 3 people, people standing, tree and outdoor

Image may contain: 1 person, eating, drink and outdoor

Image may contain: 4 people, people smiling, people standing, tree and outdoor

Image may contain: 5 people, people standing, tree, outdoor and nature

Image may contain: 4 people, people standing and outdoor

Image may contain: 4 people, people standing and outdoor

Image may contain: 3 people, people standing, tree, outdoor and nature

Image may contain: 6 people, people standing and outdoor

Image may contain: 3 people, people standing, plant and outdoor

Image may contain: one or more people, people standing, tree, outdoor and nature

Image may contain: 6 people, people standing, tree and outdoor

Image may contain: 8 people, people standing, tree and outdoor

Wakil Ihya Assunnah Solution, Tuan Haji Abdul Manap Dan Abu Muhsin. Menyampaikan Bantuan Kepada Fakir Miskin. Sempena Bulan Ramadhan 1438 Hijrah / 2017 Masihi. 15 Jun 2017, Koh Kong, Selatan Kemboja.

Image may contain: one or more people, people standing, tree, plant, child, outdoor and nature

Image may contain: 3 people, people smiling, people standing

Gambar diatas adalah Al-Quran terjemahan dalam bahasa Khmer yang boleh difahami oleh 100% penduduk Kemboja yang amat berbeza dengan Al-Quran terjemahan dalam bahasa Champa yang hanya difahami oleh sebilangan kecil penduduk Kemboja. Bahasa resmi kerajaan Kemboja adalah bahasa Khmer.

Jutaan Terima Kasih Kepada Tuan Haji Abdul Manap dan Tuan Haji Yaakob serta Akhi Al-Karim Abu Muhsin. Akhi Al-Karim Abu Muhsin yang telah banyak menghabiskan masa dan tenaga bersama Tuan Haji Abdul Manap dan Tuan Haji Yaakob dalam misi melaksanakan amanah dan tanggungjawab sebagai ahli jemaah.

Kerja amal memang penat dan mencabar tetapi kepenatan akan hilang apabila melihat senyuman para penerima sumbangan. Allah SWT akan mengubat hati kita dan akan  menghiburkan hati-hati mereka yang bertemu dan berpisah kerana Allah SWT. Para Malaikat sentiasa mendoakan kebaikan, keberkatan dan rezeki yang bertambah buat mereka yang telah memberi sumbangan. Semoga amal dan usaha kita mendapat habuan dari Allah SWT. Marilah kita berserah kepada Allah SWT setelah kita berusaha bersungguh-sungguh melaksanakan perintah Allah SWT.

Setiap amanah yang anda berikan, Allah SWT menjadi saksi diantara Penderma dan Penerima. Yakinlah jaminan Allah  Yang Tidak Pernah Memungkirkan Janjinya.

Sumbangan Raya adalah hasil kutipan derma dari kaum kerabat Tuan Haji Abdul Manap dan Tuan Haji Yaakob serta para dermawan dari seluruh Malaysia.

In Sya Allah, dalam masa terdekat Abu Muhsin akan melaksanakan program Pek Ramadhan dan Juga Program wakaf Al-Quran yang insan-insan mulia amanahkan kepada Ihya Assunnah Solution.

Selamat Berpuasa Dan Selamat Menggandakan Amal Ibadat Serta Kerja-Kerja Amal Di Bulan Yang Penuh Berkat Ini.

 

 

 

 

 

 

 

Posted by: peribadirasulullah | Jun 15, 2017

Semakin Banyak Mata Memandang Aurat Mu, Semakin Bertambah Dosa

SUARANITIZEN – Penampilan istri almarhum Ustadz Jefri Al Buchori, Pipik Dian Irawati alias Ummi Pipik kini berbeda.

Bahkan dalam acara kelulusan SMA anak laki-lakinya, Abidzar Al-ghifari, ia tampak tampil menutupi wajah cantiknya dengan cadar.

Rupanya keputusan untuk bercadar muncul April 2017.
Apa yang membuat mantan peragawati ini bercadar?.

Menurutnya ia mantap bercadar setelah mendapatkan bisikan gaib di Tanah Suci.
“Kemarin April, dapat tamparan saat umroh, malu sama Allah, mau ibadah ke masjid susah, karena banyak yang minta foto. Buat apa orang kenal saya, tapi di akhirat Allah nggak kenal saya.”

Hal inilah yang membuat Ummi Pipik bersedih.
Hingga akhirnya sebuah peristiwa spiritual terjadi padanya.

“Saya nangis di masjid selalu kebagian salat di luar, sampai akhirnya salat di Raudhah jatuh tersungkur, ada bisikan untuk bercadar,” ungkap Ummi Pipik.

Setelah dapatkan bisikan untuk memakai cadar usai jatuh tersungkur, Ummi Pipik langsung kenakan cadar semenjak kejadian itu.



Lantas, benarkah setelah bercadar Ummi Pipik bakal menarik diri dari dunia keartisan?

“Ya, sejak pakai cadar, nggak mungkin pakai cadar ditawarin. Film pas terakhir kemarin, syuting film di Turki. Itu terakhir lah, kalau nyanyi nggak lah, aurat kan suara itu,” pungkasnya.
Cara Ummi Pipik Dapatkan Uang

Ummi Pipik kemudian jadi pendakwah.

Setelah pulang dari umroh beberapa waktu lalu, wanita yang nama lengkapnya Pipik Dian Irawati merubah penampilan.
Kini Ummi Pipik selalu tampil dengan menggunakan cadar.
Perubahan penampilan itu, tak pelak berpengaruh pada karirnya.

Kabar yang beredar, job di bulan Ramadhan yang sudah full book semuanya dibatalkan.
“Gak apa-apa sih dibatalkan, karena rezeki kan sudah di atur sama Allah ya. Jadi sekarang lebih fokus ngisi tausiah atau ceramah-ceramah aja,” ujarnya sebagaimana dikutip dari Grid.id.
Selain sebagai penceramah, Ummi Pipik juga  merintis usaha.

Nggak main-main, saat ini sudah ada dua bidang usaha yang dilakoni Ummi Pipik.
Usaha butik hijab, jadi kesibukan lainnya selain jadi penceramah.

Koleksi hijab milik mantan gadis sampul majalah remaja ini

mengatas namakan dirinya sendiri.
Bisnis lainnya yang sedang digeluti adalah usaha kue-kue kering.

Nestapa Ummi Pipik Ditinggal Uje

Ummi Pipik harus menghadapi sejumlah cobaan saat ditinggal sang suami untuk selama-lamanya.
Cobaan tersebut, antara lain isu miring jika dirinya menikah lagi.
Curhat Mimpi Basah

Ditinggal suami, Ummi Pipik harus berperan ganda sebagai ibu sekaugus ayah bagi keempat anaknya.
Lucunya, karena tidak ada sosok ayah, Ummi Pipik ini harus bersedia mendengarkan curahan hati atau curhat anak lelakinya.
Seorang anak lelakinya yang akil baligh ternyata pernah cerita kepada ibunya tentang mimpi basah.

“Dia pernah curhat mimpi basah. Kan saya kaget,” kata Pipik, Minggu (9/4/2017), sebagaimana dikutip dari Grid.id.
Pipik mengaku kaget mendengar curhat anaknya karena tidak biasanya anak lelaki membicarakan soal mimpi basah kepada ibunya.

“Jarang sekali ada anak yang mau curhat soal itu ke ibunya. Karena mungkin malu,” katanya.
Menurut Pipik, mendidik anak laki-laki yang baligh lebih sulit dibandingkan mendidik anak-anak lainnya yang belum akil baligh.

“Justru sebenarnya lebih sulit menghadapi anak laki-laki yang sudah akil baligh. Harusnya yang kayak gini dia curhat ke bapaknya, tapi saya harus menerima dan menampung. Di sini saya justru yang malu,” ujarnya.
Namun, Ummi Pipik sadar bahwa inilah fungsinya sebagai orangtua.

“Sampai akhirnya saya sadar oh ini fungsi saya. Saya harus menjelaskan kalau kamu sudah akil baligh kamu harus tanggung jawab ke ibadah sendiri ke Allah,” katanya.
Percakapan Mesra

Ummi Pipik juga mengaku sangat menjaga kegiatan anak-anaknya.
Terutama mengenai penggunaan media sosial.

Dia mengaku harus tahu semua password handphone dan media sosial keempat anaknya.
“Saya tekankan ke anak-anak. HP kalian semua Ummi harus tahu password-nya,” kata Ummi Pipik.
“Sosial media juga Ummi harus tahu password-nya,” lanjutnya

Keterbukaan tersebut tidak hanya dari anak kepada orangtua.

Namun, Ummi Pipik juga mencontohkan keterbukaannya terhadap anak dengan tidak mengunci handphone pribadinya.

“HP saya nggak pernah saya kunci biar anak-anak tahu,” ujarnya.
Lucunya, salah satu anak Ummi Pipik yang bernama Abidzar Al Ghifary pernah memakai handphone Pipik untuk chat.

Namun, bocah kelas III SMP tersebut ternyata lupa mengeluarkan aplikasinya sehingga semua chatnya terbaca oleh Pipik.

Dia pernah kecolongan. Makanya saya deg-degan banget,”
“Ternyata dia lagi chat sama temen. Nggak taulah temen spesialnya mungkin ya,” kata Pipik menceritakan.

Saat ditanya sudah punya pacar atau belum, Abidzar mengelak.

“Kamu udah punya pacar? Dia bilang, nggak.”
“Itu buktinya sengaja mau dikasih liat ke Ummi chating-annya?” cerita Ummi Pipik.
Melihat hal tersebut, Pipik mengaku khawatir dengan pergaulan anak-anaknya.
“Saya jadi takut mulai sekarang. Melihat pergaulan anak-anak sekarang.”
“Jadi harus mulai sekarang juga nge-didiknya,” tuturnya.(*)

http://makassar.tribunnews.com/2017/06/10/pulang-dari-umrah-dan-dapat-bisikan-gaib-siapa-sangka-jika-ummi-pipik-kini-sulit-dikenali?page=all

Bismillahirrohmanirrohim…
Wahai para wanita…tahukah anda bahwa:
.
(1) Semakin banyak pandangan lelaki yang tergiur denganmu semakin bertumpuk pula dosa-dosamu.
.
(2) Semakin sang lelaki menghayalkanmu…semakin berhasrat denganmu maka semakin bertumpuk pula dosa-dosamu.
.
(3) Janganlah anda menyangka senyumanmu yang kau tebarkan secara sembarangan tidak akan ada pertanggungjawabannya kelak..!!!. Bisa jadi senyumanmu sekejap menjadi bahan lamunan seorang lelaki yang tidak halal bagimu selama berhari-hari..,apalagi keelokan tubuhmu….
.
(4) Bayangkanlah…betapa bertumpuk dosa-dosa para artis dan penyanyi yang aurotnya diumbar di hadapan ribuan…bahkanjutaan para lelaki??
.
(5) Jika anda menjaga kecantikanmu dan kemolekan tubuhmu hanya untuk suamimu…maka anda kelak akan semakin cantik dan semakin molek di surga Allah…
.
(6) Akan tetapi jika anda umbar kecantikanmu dan kemolekanmu maka ingatlah itu semua akan sirna dan akan lebur di dalam liang lahad menjadi santapan cacing dan ulat…dan di akhirat kelak…bisa jadi berubah menjadi bahan bakar neraka jahannam!!!
.
Nauzubillah…
Semoga kita semua terhindar perbuatan zina, Aamiin…

NOTA PENTING :

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Assalamualikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Salam Ramadhan Al-Mubarak 1438H/2017M Dan  Selamat Menggandakan Ibadat Di 10 Terakhir Ramadhan Karim

Denngan segala hormatnya kami ingin menarik perhatian Yang Dihormati Tan Sri / Dato’ Sri/ dato’ Seri/ Dato’ Sri/Datuk Seri/ Datuk/Dato’/Tuan/puan/ Muslimin/Muslimat, Saudara/Saudari yang dirahmati Allah SWT sekalian,

Bantulahkami dalam menjayakan program infaq kepada:

1-70 anak yatim – Markaz Umar Al-Khattab- Daerah Kg. Som.

2-9 Orang Muallim – Markaz Bahasa Arab Al-Umriah-Daerah Koh Kong.

3-7 Orang Muallim- Madrasah Nurul Ihsan-Daerah Kampot.

4-6 Orang Muallim –Madrasah Mahmud Mahyuddin- Daerah Kampot.

5-2 Orang Muallim- Markaz Iman Tarbawi- Daerah Koh Kong.

6-92 Mahasiswa dan Mahasiswi Islam Kemboja di Universiti Fatoni,Thailand.

7- Ribuan warga muallaf, imam fakir miskin di 3 daerah selatan Kemboja

(Kampot,Kg.Som & Koh Kong).

Hulurkan sumbangan Ikhlas Anda Melalui  Tabung Ihya Assunnah Solution

Maybank  553131011505 *Mohon hantar salinan slip bank in dan nyatakan pengkhususan derma atau zakat untuk tujuan :

  • 1 Unit Al-Quran Waqaf  (Terjemahan Bahasa Kemboja) RM100.
  • 1Unit Telekung RM 68.
  • 1Pek Ramadhan RM60.
  • 1Juadah Ramadhan seorang RM5.
  • 1 Unit Kotak Kurma RM21

Sebarang cadangan mohon kirimkan melalui gmail : ihyaassunnah68@gmail.com

 atau Whatsapp ke talian  0199576237

☛Daripada Abu Said al-Khudri r.a, dari Nabi S.A.W,
Baginda telah bersabda yang maksudnya:

”Mana-mana orang mukmin yang memberi makan kepada seorang mukmin semasa ia lapar, nescaya Allah memberi makan kepadanya pada hari kiamat dari buah-buahan Syurga dan mana-mana orang mukmin yang memberi minum kepada seorang mukmin semasa ia dahaga, nescaya Allah memberi minum kepadanya pada hari kiamat dari minuman syurga yang tersimpan dengan sebaik-baiknya dan mana-mana orang mukmin yang memberi pakai kepada seorang mukmin semasa ia memerlukan pakaian, nescaya Allah memberi pakaian kepadanya dari pakaian syurga.

(At-Tirmidzi)

Untuk mengetahui kegiatan kami , sila layari

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/04/24/pengenalan-ihya-assunnah-solution/

#ihyaassunnah

https://www.facebook.com/IHYA-Assunnah-1184250164973202/?ref=aymt_homepage_panel

https://www.facebook.com/salleh.faiz.5

https://www.facebook.com/muslimkemboja.melayuchampa?fref=ts

https://peribadirasulullah.wordpress.com/

Aktiviti  terkini sempena kedatangan bulan Ramadhan 1438 Hijrah/2017 Masihi

 

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/06/14/misi-sumbangan-ramadhan-1438h2017-m-ihya-assunnah-solution-di-kemboja/

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/06/01/ihya-assunnah-solution-menunaikan-amanah-anda/

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/05/31/ihya-assunnah-solution-menunaikan-amanah-yang-terima-2017/

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/06/03/semarak-ramadhan-di-bumi-selatan-kemboja/

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/06/07/semarak-ramadhan-14382017-di-selatan-kemboja/

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/06/12/selamat-menyambut-hari-nuzul-al-quran-1438-hijrah/

Umat Islam Kemboja Turut Mengalami Kekurangan Zat Dalam Pemakanan Sehingga Menyebabkan Berbagai Penyakit:

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/06/01/ikan-ajaib-di-kemboja/

Jutaan Terima Kasih buat Insan-Insan Mulia yang setia dan berterusan menyumbang kepada kami, Ihya Assunnah Solution.

Semoga Amalan Kita Diterima Oleh Allah SWT

Dan  Dapat Membahagiakan Kita Di Akhirat Nanti-In Sya Allah.

Posted by: peribadirasulullah | Jun 15, 2017

Ciri-ciri mereka yang dilamar Lailatul Qadar

SUARANITIZEN  – Kebanyakan dari kita selalu bertanya-tanya, bagaimanakah tanda-tanda seseorang yang peroleh lailatul qadar? Bisakah secara kasat mata manusia mengetahui jika ada seseorang yang mendapatkan malam seribu bulan? Rasa penasaran yang membuncah mendorong keingin tahuan yang cukup tinggi dari seorang hamba untuk bisa menemui lailatul qadar, atau paling tidak menemui seseorang yang dapatkan keberkahan malam itu.

Secara pasti memang tidak ada nash yang sebutkan tanda-tanda orang yang sangat beruntung mendapatkannya. Namun, jangan khawatir karena kita ternyata masih bisa mengenali cirri-cirinya. Menurut ustadz Ahmad Zaky ciri-cirinya ada empat poin yaitu :

1. Orang tersebut selalu ingin dan berusaha menjadi yang terbaik dimata Allah maupun manusia.

2. Orang tersebut selalu merasa kurang dalam beribadah, padahal seluruh ibadah wajib maupun sunah sudah ia kerjakan.

3. Ia menjadi orang yang tak sombong kepada atasan maupun bawahannya.

4. Dari segi wajah ia terlihat lebih bersinar dan enak dipandang mata, dan ini hanya bisa dilihat oleh orang-orang yang dekat dengan Allah.

Inilah Ciri-Ciri Khususnya

Ada pula yang menyebutkan cirri-ciri lain dari orang yang tengah mendapatkan lailatul qadar itu adalah:

1. Melihat Semua dengan Terang di Kegelapan Malam
Hal ini tidak semua hamba bisa melakukan hal serupa jika bukan yang dipilihNya. Kebanyakan manusia tidak akan bisa melihat dengan jelas apalagi terang saat digelapnya malam. Dan atas kuasa Nya seorang hamba pilihanNya pada malam itu seolah tak melihat kegelapan malam, karena semuanya serba terang.

2.  Seolah dapat Melihat Seluruh Benda & Makhluk di Bumi Bersujud kepada Allah
Tanpa kita sadari sebenarnya semesta ini bersujud dan bertasbih kepada Allah, namun manusia tak bisa begitu saja bisa melihatnya secara kasat mata. Dan orang yang beruntung mendapatkan anugrah lailatul qadar ini akan bisa melihat semesta alam dan seluruh isi yang ada di dalamnya bersujud pada Allah!


3.Bisa Mendengar Suara Malaikat dan Semua Tutur Katanya
Rasulullah saat didatangi peristiwa luarbiasa dalam sujud saat mengimami shalat malam dengan para sahabatnya, beliau memang sujud begitu lama, padahal hujan datang mengguyur dengan lebatnya di masjid yang tak beratap sempurna. Seluruh tubuhnya basah, namun sama sekali tak mau beranjak, sampai para sahabat banyak yang menggigil, ternyata beliau didatangi malaikat yang bersesakan turun ke bumi dengan dengungan tasbih tak henti-hentinya. Suara malaikat yang begitu indah, diantara kedamaian yang luarbiasa dalam terang benderang!

4. Segala Doanya Dikabulkan Allah SWT
Kala lailatul qadar datang pada seorang hamba, maka doa-doa yang terpanjat, seberapa banyaknya akan dikabulkan oleh Allah.

5.   Orang itu tidak Disyaratkan Melihat Tanda Apa-apa.
Baik yang berupa fisik, namun bisa merasakan kedamaian, kekhusukan yang luar biasa. Memang perasaan kedamaian yang luarbiasa yang hampir tak pernah dirasakan sebelumnya, adalah hal yang paling sering dijumpai hamba yang mendapatkan lailatul qadar.

6.  Imannya Bertambah Kuat
Karena sudah mengalami peristiwa spiritual yang luar biasa, maka akan tambah kuatlah imannya. Perilaku sehari-hari akan lebih baik tentunya seperti senang sedekah, jauhi ghibah dan hal-hal yang tidak manfaat, lebih mampu mengendalikan diri dan lebih toleran pada oranglain, tak peduli golongan, suku bahkan agamanya.

Yang Dilakukan Nabi di 10 Malam Terakhir

Dahulu, Nabi Muhammad SAW bersungguh-sungguh untuk menghidupkan sepuluh hari terakhir tersebut dengan amalan-amalan melebihi waktu lainnya. Sebagaimana yang istri beliau Ummul Mu’minin Aisyah RA pernah katakan :

يَجْتَهِدُفِىالْعَشْرِالأَوَاخِرِمَالاَيَجْتَهِدُفِىغَيْرِهِ

“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam sangat bersungguh-sungguh pada sepuluh hari terakhir dari bulan Ramadhan, melebihi kesungguhan beliau di waktu yang lainnya.” (HR. Muslim)

Aisyah RA juga berkata :

كَانَالنَّبِىُّ – صلىاللهعليهوسلم – إِذَادَخَلَالْعَشْرُشَدَّمِئْزَرَهُ،وَأَحْيَالَيْلَهُ،وَأَيْقَظَأَهْلَهُ

“Apabila Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam memasuki sepuluh hari terakhir (bulan Ramadhan), beliau mengencangkan sarungnya (untuk menjauhi para istri beliau dari berjima’), menghidupkan malam-malam tersebut dan membangunkan keluarganya.” (HR. Bukhari & Muslim).


Maka sudah seharusnya kita mengikuti apa saja yang dilakukan Nabi Muhammad SAW di sepertiga malam terakhir bulan ramadhan, agar kita lebih dekat dengan Allah SWT dan memperoleh kemuliaan atau keutamaan malam Lailatul Qadar.

http://suara–nitizen.blogspot.com/2017/06/inilah-ciri-ciri-orang-yang-mendapatkan.html

NOTA PENTING :

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Assalamualikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Salam Ramadhan Al-Mubarak 1438H/2017M Dan  Selamat Menggandakan Ibadat Di 10 Terakhir Ramadhan Karim

Denngan segala hormatnya kami ingin menarik perhatian Yang Dihormati Tan Sri / Dato’ Sri/ dato’ Seri/ Dato’ Sri/Datuk Seri/ Datuk/Dato’/Tuan/puan/ Muslimin/Muslimat, Saudara/Saudari yang dirahmati Allah SWT sekalian,

Bantulahkami dalam menjayakan program infaq kepada:

1-70 anak yatim – Markaz Umar Al-Khattab- Daerah Kg. Som.

2-9 Orang Muallim – Markaz Bahasa Arab Al-Umriah-Daerah Koh Kong.

3-7 Orang Muallim- Madrasah Nurul Ihsan-Daerah Kampot.

4-6 Orang Muallim –Madrasah Mahmud Mahyuddin- Daerah Kampot.

5-2 Orang Muallim- Markaz Iman Tarbawi- Daerah Koh Kong.

6-92 Mahasiswa dan Mahasiswi Islam Kemboja di Universiti Fatoni,Thailand.

7- Ribuan warga muallaf, imam fakir miskin di 3 daerah selatan Kemboja

(Kampot, Kg.Som & Koh Kong).

Hulurkan sumbangan Ikhlas Anda Melalui  Tabung Ihya Assunnah Solution

Maybank  553131011505 *Mohon hantar salinan slip bank in dan nyatakan pengkhususan derma atau zakat untuk tujuan :

  • 1 Unit Al-Quran Waqaf  (Terjemahan Bahasa Kemboja) RM100.
  • 1Unit Telekung RM 68.
  • 1Pek Ramadhan RM60.
  • 1Juadah Ramadhan seorang RM5.
  • 1 Unit Kotak Kurma RM21

Sebarang cadangan mohon kirimkan melalui gmail : ihyaassunnah68@gmail.com

 atau Whatsapp ke talian  0199576237

☛Daripada Abu Said al-Khudri r.a, dari Nabi S.A.W,
Baginda telah bersabda yang maksudnya:

”Mana-mana orang mukmin yang memberi makan kepada seorang mukmin semasa ia lapar, nescaya Allah memberi makan kepadanya pada hari kiamat dari buah-buahan Syurga dan mana-mana orang mukmin yang memberi minum kepada seorang mukmin semasa ia dahaga, nescaya Allah memberi minum kepadanya pada hari kiamat dari minuman syurga yang tersimpan dengan sebaik-baiknya dan mana-mana orang mukmin yang memberi pakai kepada seorang mukmin semasa ia memerlukan pakaian, nescaya Allah memberi pakaian kepadanya dari pakaian syurga.

(At-Tirmidzi)

Untuk mengetahui kegiatan kami , sila layari

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/04/24/pengenalan-ihya-assunnah-solution/

#ihyaassunnah

https://www.facebook.com/IHYA-Assunnah-1184250164973202/?ref=aymt_homepage_panel

https://www.facebook.com/salleh.faiz.5

https://www.facebook.com/muslimkemboja.melayuchampa?fref=ts

https://peribadirasulullah.wordpress.com/

Aktiviti  terkini sempena kedatangan bulan Ramadhan 1438 Hijrah/2017 Masihi

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/06/14/misi-sumbangan-ramadhan-1438h2017-m-ihya-assunnah-solution-di-kemboja/

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/06/01/ihya-assunnah-solution-menunaikan-amanah-anda/

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/05/31/ihya-assunnah-solution-menunaikan-amanah-yang-terima-2017/

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/06/03/semarak-ramadhan-di-bumi-selatan-kemboja/

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/06/07/semarak-ramadhan-14382017-di-selatan-kemboja/

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/06/12/selamat-menyambut-hari-nuzul-al-quran-1438-hijrah/

Umat Islam Kemboja Turut Mengalami Kekurangan Zat Dalam Pemakanan Sehingga Menyebabkan Berbagai Penyakit:

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/06/01/ikan-ajaib-di-kemboja/

Jutaan Terima Kasih buat Insan-Insan Mulia yang setia dan berterusan menyumbang kepada kami, Ihya Assunnah Solution.

Semoga Amalan Kita Diterima Oleh Allah SWT

Posted by: peribadirasulullah | Jun 15, 2017

7 Amalan Menghapus Dosa Sepanjang hayat

SUARANITIZEN – Tumpukan dosa yang menggumpal bukan berarti tak bisa dihapus. Beragam kebaikan yang dilakukan dengan ikhlas mampu meleburnya. Selama dosa tersebut bukanlah dosa besar yang menyebabkan kekafiran. Sebab kekafiran hanya bisa diganti dengan kembali dalam pelukan Islam.

Berikut ini adalah 7 amalan yang dapat menghapuskan dosa. Apa saja itu?

1. Taubat

Kesalahan bisa dilakukan siapa saja. Tak terkecuali ahli ibadah sekalipun. Karenanya, orang yang terbaik bukan mereka yang tak pernah terjerembab dalam kekeliruan. Tapi, mereka yang selalu menyadari kesalahannya, lalu bertaubat. Dan tidak menunda taubatnya walau sedetik pun.

“Langsung bertaubat dari dosa,” tutur Imam Ibnul Qayyim, “merupakan keharusan yang tak bisa ditunda-tunda. Jika taubat ditunda, ia akan memunculkan maksiat lain akibat penundaan itu.”

Begitu pentingnya taubat karena ia adalah gerbang segala ampunan. Ia adalah wujud pengakuan hamba atas dosanya, dan jembatan pengakuan Allah bagi ampunan-Nya. Taubatlah yang menjadi kunci kebaikan untuk menghapus dosa kesalahan seorang hamba.

Allah Ta’ala berfirman, “…Kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal shalih, maka kejahatan mereka diganti dengan kebaikan. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. Furqan: 70).

2. Sedekah

Setelah gerbang ampunan terbuka, ibadah berikutnya yang bisa melebur dosa adalah sedekah. Baik yang dilakukan dengan terang-terangan maupun sembunyi-sembunyi.

Allah berfirman, “Jika kamu menampakkan sedekah(mu) maka itu adalah baik sekali. Dan jika kamu menyembunyikannya dan kamu berikan kepada orang-orang fakir, maka menyembunyikan itu lebih baik bagi kamu. Dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebagian kesalahan-kesalahanmu, dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (QS. al-Baqarah: 271).

Rasulullah Saw bersabda, “…sedekah itu mematikan (melebur) kesalahan dan takwa itu membunuh kesalahan seperti air memadamkan api.” (H.r. Thabrani).

Sedekah berasal dari kata shadaqa yang berarti benar. Orang yang suka bersedekah adalah orang yang benar pengakuan imannya. Menurut terminologi syariah, pengertian sedekah sama dengan pengertian infak, baik hukum maupun ketentuan-ketentuan umum lainnya. Hanya saja, jika infak cenderung berkaitan dengan materi, sedekah memiliki arti lebih luas. Sedekah enyangkut juga hal yang bersifat non-materi. Hadits riwayat Imam Muslim dari Abu Dzar, Rasulullah Saw menyatakan bahwa jika tidak mampu bersedekah dengan harta, maka membaca tasbih, membaca takbir, tahmid, tahlil, berhubungan suami-istri, atau melakukan kegiatan amar ma’ruf nahi mungkar termasuk sedekah. Dalam hadits lain yang juga diriwayatkan Muslim, Rasulullah Saw menyebutkan bahwa tersenyum kepada saudara yang lain itu sedekah.

3. Jihad

Ibadah lainnya yang masih berkaitan langsung dengan harta dan pahalanya mampu melebur dosa adalah jihad. Jihad di jalan Allah yang dilakukan dengan ikhlas dapat melebur dosa. Baik yang dilakukan dengan harta maupun

jiwa. “…(yaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui, niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkan ke dalam surga…” (QS. ash-Shaff: 11-12).

Karenanya, para sahabat Rasulullah saw selalu berlomba menyambut seruan jihad. Kendati mereka sudah menginfakkan harta, tapi itu tak membuat mereka puas untuk tidak ikut berjuang di jalan Allah. Bagi mereka, syahid di jalan Allah adalah kunci utama untuk mendapatkan ampunan Allah.

Dari Abu Hurairah ra, Rasulullah saw bersabda, “Orang yang mati syahid akan diampuni dosanya pada percikan darah yang pertama, dan akan dikawinkan dengan dua bidadari dan akan memberi syafaat tujuh puluh dari anggota keluarganya…,” (H.r. Thabrani).

4. Wudhu

Bagi mereka yang tidak sempat berjihad bukan berarti pintu melebur dosa tertutup. Ibadah sehari-hari yang kita lakukan dengan ikhlas dan sesuai tuntutan Rasulullah saw, juga bisa menghapus dosa.

Rasulullah saw bersabda, “Sesiapa yang berwudhu seperti wudhuku ini, maka dosa-dosanya yang terdahulu akan diampuni. Sedangkan shalatnya, jalannya menuju masjid adalah amalan tambahan,” (H.r. Muslim dan Nasa’i).”

5. Shalat

Selain itu, shalat merupakan kaffarah (penebus) dosa dan kesalahan seorang hamba. Perumpamaan orang yang melakukan shalat lima waktu sehari semalam ibarat orang yang di depan rumahnya mengalir sungai dan ia mandi lima kali sehari. Tak akan ada kotoran yang tersisa. “Begitulah perumpamaan shalat lima waktu. Dengan shalat itu Allah akan melebur kesalahan-kesalahan (hamba-Nya),” ujar Rasulullah saw seperti diriwayatkan Bukhari dan Muslim.

Dalam hadits lain yang diriwayatkan oleh Muslim dan Tirmidzi bahwa Rasulullah saw menegaskan, “Shalat lima waktu, shalat Jum’at menuju Jum’at berikutnya adalah pelebur dosa di antara mereka, selama dosa-dosa besar tidak dilanggar.”

6. Puasa

Ibadah puasa yang dilakukan dengan penuh keimanan dan hanya mengharap ridha Allah pun bisa melebur dosa. “Sesiapa berpuasa Ramadhan dengan iman dan ikhlas (mencari pahala karena Allah) maka diampunilah dosanya yang sudah lewat.” (H.r. Bukhari Muslim).

Apalagi jika puasa Ramadhan diikuti dengan puasa Syawal enam hari setelahnya. “Sesiapa yang puasa Ramadhan dan mengiringinya dengan puasa enam hari di bulan Syawal, maka ia akan keluar dari dosa-dosanya seperti pada hari ia dilahirkan ibunya,” demikian sabda Rasulullah saw seperti yang diriwayatkan Thabrani dalam Mu’jam al-Ausath-nya.

Puasa ayyamul bidh (tiga hari setiap pertengahan bulan hijriyah) juga bisa menjadi pelebur dosa. Dalam Mu’jam al-Kabir-nya Thabrani meriwayatkan, dari Maimunah binti Sa’ad bahwa Rasulullah saw bersabda, “Dari setiap bulan tiga hari, siapa saja yang mampu melaksanakannya, maka (pahala) setiap harinya bisa melebur sepuluh kali kesalahan dan dia bersih dari dosa seperti air membersihkan pakaian.”

7. Haji

Kalau ibadah harian (seperti shalat), bulanan (seperti puasa sunnah), atau tahunan (seperti puasa Ramadhan) mampu melebur dosa, begitu juga dengan ibadah haji yang diwajibkan sekali seumur hidup bagi yang mampu.

Rasulullah saw bersabda, “Sesiapa yang melaksanakan haji, lalu tidak berbicara kotor dan tidak fasik, dia akan kembali (diampuni) dari dosanya sebagai mana ia dilahirkan ibunya,” (H.r. Bukhari Muslim).

Begitulah kesempurnaan Islam dan keutamaan umat Nabi Muhammad. Hari-harinya penuh dengan pahala yang mampu melebur dosa kesalahannya.

Semoga dosa-dosa kita dihapus dan diampuni oleh-Nya. Aamiin.
(dakwah-surga)
.
Sumber: reportase islami
……
Solusi kista dan keputihan juga mau sempiit seperti perawan, silahkan invite pin bb : 57319e47

http://suara–nitizen.blogspot.com/2017/06/inilah-7-amalan-yang-bisa-menghapus.html

Nota Penting:

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Assalamualikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Salam Ramadhan Al-Mubarak 1438H/2017M Dan  Selamat Menggandakan Ibadat Di 10 Terakhir Ramadhan Karim

Denngan segala hormatnya kami ingin menarik perhatian Yang Dihormati Tan Sri / Dato’ Sri/ dato’ Seri/ Dato’ Sri/Datuk Seri/ Datuk/Dato’/Tuan/puan/ Muslimin/Muslimat, Saudara/Saudari yang dirahmati Allah SWT sekalian,

Bantulahkami dalam menjayakan program infaq kepada:

1-70 anak yatim – Markaz Umar Al-Khattab- Daerah Kg. Som.

2-9 Orang Muallim – Markaz Bahasa Arab Al-Umriah-Daerah Koh Kong.

3-7 Orang Muallim- Madrasah Nurul Ihsan-Daerah Kampot.

4-6 Orang Muallim –Madrasah Mahmud Mahyuddin- Daerah Kampot.

5-2 Orang Muallim- Markaz Iman Tarbawi- Daerah Koh Kong.

6-92 Mahasiswa dan Mahasiswi Islam Kemboja di Universiti Fatoni,Thailand.

7- Ribuan warga muallaf, imam fakir miskin di 3 daerah selatan Kemboja

(Kampot,Kg.Som & Koh Kong).

Hulurkan sumbangan Ikhlas Anda Melalui  Tabung Ihya Assunnah Solution

Maybank  553131011505 *Mohon hantar salinan slip bank in dan nyatakan pengkhususan derma atau zakat untuk tujuan :

  • 1 Unit Al-Quran Waqaf  (Terjemahan Bahasa Kemboja) RM100.
  • 1Unit Telekung RM 68.
  • 1Pek Ramadhan RM60.
  • 1Juadah Ramadhan seorang RM5.
  • 1 Unit Kotak Kurma RM21

Sebarang cadangan mohon kirimkan melalui gmail : ihyaassunnah68@gmail.com

 atau Whatsapp ke talian  0199576237

☛Daripada Abu Said al-Khudri r.a, dari Nabi S.A.W,
Baginda telah bersabda yang maksudnya:

”Mana-mana orang mukmin yang memberi makan kepada seorang mukmin semasa ia lapar, nescaya Allah memberi makan kepadanya pada hari kiamat dari buah-buahan Syurga dan mana-mana orang mukmin yang memberi minum kepada seorang mukmin semasa ia dahaga, nescaya Allah memberi minum kepadanya pada hari kiamat dari minuman syurga yang tersimpan dengan sebaik-baiknya dan mana-mana orang mukmin yang memberi pakai kepada seorang mukmin semasa ia memerlukan pakaian, nescaya Allah memberi pakaian kepadanya dari pakaian syurga.

(At-Tirmidzi)

Untuk mengetahui kegiatan kami , sila layari

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/04/24/pengenalan-ihya-assunnah-solution/

#ihyaassunnah

https://www.facebook.com/IHYA-Assunnah-1184250164973202/?ref=aymt_homepage_panel

https://www.facebook.com/salleh.faiz.5

https://www.facebook.com/muslimkemboja.melayuchampa?fref=ts

https://peribadirasulullah.wordpress.com/

Aktiviti  terkini sempena kedatangan bulan Ramadhan 1438 Hijrah/2017 Masihi

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/06/14/misi-sumbangan-ramadhan-1438h2017-m-ihya-assunnah-solution-di-kemboja/

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/06/01/ihya-assunnah-solution-menunaikan-amanah-anda/

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/05/31/ihya-assunnah-solution-menunaikan-amanah-yang-terima-2017/

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/06/03/semarak-ramadhan-di-bumi-selatan-kemboja/

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/06/07/semarak-ramadhan-14382017-di-selatan-kemboja/

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/06/12/selamat-menyambut-hari-nuzul-al-quran-1438-hijrah/

Umat Islam Kemboja Turut Mengalami Kekurangan Zat Dalam Pemakanan Sehingga Menyebabkan Berbagai Penyakit:

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2017/06/01/ikan-ajaib-di-kemboja/

Jutaan Terima Kasih buat Insan-Insan Mulia yang setia dan berterusan menyumbang kepada kami, Ihya Assunnah Solution.

Semoga Amalan Kita Diterima Oleh Allah SWT

Dan  Dapat Membahagiakan Kita Di Akhirat Nanti-In Sya Allah.

 

 

Posted by: peribadirasulullah | Jun 15, 2017

5 Amalan Membuka Pintu Syurga

 

SUARANITIZEN  – Tentu ingin masuk surga dan bertemu langsung dengan Allah, Kekasih yang selama ini dicintai dan dirindukan. Sudah pasti, yang bisa masuk ke dalam surga dan bertemu dengan Allah, adalah orang-orang pilihan yang selama hidupnya di dunia menjalankan perintah dan menjauhi larangan-Nya secara sungguh-sungguh. 





Tetapi, orang yang sudah mengerjakan segala perintah dan menjauhi larangan-Nya, jangan semerta-merta merasa memiliki amalan kebaikan yang banyak dan lantas layak untuk masuk surga. Pemberian tiket ke surga adalah hak prerogratif Allah. Dia yang Maha Menentukan, yang Maha Menimbang. Muslim dan muslimah yang baik harus selalu rendah hati dan takut kepada Allah, bahkan atas kesombongannya sendiri yang barangkali terbersit di dalam hatinya tanpa disadari. Bukankah amalan itu tergantung pada niatnya, kata Nabi?

Meskipun kita sering melakukan amalan kebaikan yang “besar”, tetapi niat kita keliru, apalagi hanya sekedar pencitraan, maka di sisi Allah, amalan kebaikan itu bisa tak ada artinya sama sekali. Di era “masyarakat tontotan” seperti sekarang ini, segala amalan kebaikan memang mudah tergelincir menjadi sekedar tontotan yang riya’.

Sebaliknya, justru ketika kita melakukan amalan kebaikan yang “ringan”, yang barangkali selama ini sering dianggap sepele, jika dilakukan dengan niat yang benar semata-mata karena Allah, bisa menjadi sangat mulia dan bernilai di sisi Allah. Meskipun tanpa ada cahaya kamera yang menyorotnya. Sungguh, amalan kebaikan yang sepele tersebut dijanjikan dapat membuka pintu surga-Nya. Mari ketuk pintu-pintu surga dengan beberapa amalan yang selama ini dianggap ringan dan sepele tersebut, berikut ini:

1. Memberi Minum Binatang
Jangankan memberi minum binatang. Kita saat ini rasanya sudah banyak yang tak peduli pada binatang. Padahal, memberi minum binatang ini menjadi salah satu amalan kebaikan yang dapat menghantarkan seseorang ke dalam surganya Allah.

Masih ingatkah dengan cerita Rasullullah saat menceritakan seorang laki-laki yang memberi minum seekor anjing hingga kemudian Allah mengampuni dosa-dosa laki-laki itu dan memasukkannya ke dalam surga? Iya, dalam hadist yang diriwayahkan Bukhori dan Muslim, diceritakan dari Abu Hurairah,

Rasullullah SAW bersabda “Ketika sedang melakukan perjalanan, seorang laki-laki merasa haus, lalu ia menuju ke sebuah sumur dan minum air. Setelah ia keluar, ternyata ada seekor anjing yang menjulurkan lidahnya dan memakan pasir karena kehausan. Lelaki itu bergumam ‘Anjing ini telah merasa kehausan seperti yang telah aku

rasakan’. Ia pun kembali menuju sumur dan memenuhi sepatunya dengan air, lalu memberikan minum anjing tersebut. Maka Allah berterima kasih kepadanya dan mengampuni segala dosanya. Mereka (para
sahabat) bertanya: Wahai Rasullullah, apakah kita akan mendapatkan pahala dengan memberi minum binatang? Beliau menjawab: ‘Pada setiap limpa yang basah, terdapat pahala’”. 

2. Menyingkirkan Gangguan dari Jalan Jika kita sedang berjalan, entah itu naik kendaraan atau jalan kaki, dan kita menemukan rintangan di jalan berupa batu yang tergeletak di tengah jalan, bambu yang menghalang, atau mungkin kulit pisang yang dibuang sembarangan, lantas kemudian secara spontan kita menyingkirkan rintangan tersebut. Maka, itu akan dicatat sebagai amalan kebaikan di sisi Allah. 
Rasulullah bersabda: “Barangsiapa menyingkirkan gangguan dari jalan kaum muslimin, maka akan dicatat untuknya satu kebaikan, maka ia akan masuk surga” (HR. Bukhari).

3. Menjenguk Orang Sakit Sesibuk-sibuk apapun kita, sempatkanlah untuk menjenguk saudara, teman, dan kolega kita yang sedang sakit. Selain merupakan “panggilan kemanusiaan”, amalan kebaikan ini dicatat sebagai pahala yang tinggi di sisi Allah. Allah menjanjikan mereka yang menjenguk orang-orang sakit, posisi yang mulia di Surga-Nya kelak. 
Rasulullah bersabda: “Barang siapa menjenguk orang sakit atau mengunjungi saudaranya karena Allah, maka malaikat berseru: ‘Engkau adalah orang yang baik, langkahmu adalah langkah yang baik, dan engkau telah mendapatkan suatu posisi di surga’”(HR Tirmidzi dari Abu Hurairah, r.a.)

  4. Senyum dan Ceria Menebar senyum dan salam pada semua orang merupakan sebuah kebajikan yang dijanjikan ganjaran pahala dan surga oleh Allah. Oleh sebab itu, muslim dan muslimah yang baik harus mengembangkan sikap yang ramah dan penuh ceria terhadap orang lain, sehingga Islam juga benar-benar dirasakan membawa rahmat bagi semua. “Kebaikan akhlak adalah keceriaan wajah dan menjauhi amarah,” kata Rasulullah.

5. Menutup Aib Orang Lain Dalam Islam, Allah sangat membenci ghibah. Orang yang bergunjing tentang keburukan saudaranya sendiri, dianggap sama dengan memakai bangkai saudaranya tersebut. Menahan diri untuk tidak bergunjing dan menutup aib orang lain sangat dianjurkan bagi seorang muslim dan muslimah. Amalan kebaikan ini dijanjikan ganjaran surga oleh Allah.
. Rasulullah bersabda: “Tidaklah seorang hamba menutup aib seorang hamba di dunia, melainkan Allah akan menutup aibnya pada hari kiamat” (H.R. Muslim).

Demikian beberapa amalan kebaikan yang barangkali selama ini dipandang ringan dan sepele, tetapi dapat mengetuk dan membuka pintu surga karena ridla dan iradah Allah. Tentu masih banyak amalan kebaikan yang lain, yang tak mungkin dibahas di sini satu persatu. Semoga Allah selalu membersihkan hati dan meluruskan niat kita.  Aamiin.

Referensi: -Disarikan dari buku “Amalan-Amalan Ringan Pembuka Pintu Surga”, karya Fakhruddin Nursyam, LC.

Posted by: peribadirasulullah | Jun 15, 2017

MEMOHONLAH KEPADA ALLAH DI SETIAP WAKTU

 

BERDOA DAN MEMOHON KEPADA ALLAH DI SETIAP WAKTU.
.
Yakinlah Dengan 3 Hal ini:
(1) Tiada yang lebih sayang kepadamu, selain Rabbmu
(2) Tiada yang paling tahu kegundahanmu, selain Rabbmu
(3) Tiada yang boleh mengangkat kesulitanmu, selain Rabbmu
.
Maka mohonlah pertolongan hanya kepadaNya, bersandarlah kepadaNya di setiap waktu, niscaya Anda kan dapatkan lebih dari apa yang Anda bayangkan.
Allah berfirman;
“Dan jika hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, katakan bahwa sesungguhnya Aku dekat. Aku akan mengabulkan do’a orang yang berdo’a jika ia meminta kepadaKu. Maka hendaknya mereka memenuhi seruanKu dan beriman kepadaKu supaya mereka mendapatkan petunjuk“ (Q.S. Al-Baqarah : 186)
.
Ya Allah, kami berlindung dari siksa-Mu, dengan sebab maaf-Mu. Kami berlindung dari kemarahan-Mu dengan sebab ridha-Mu.
.
Ya Allah, kami berlindung kepada-Mu dengan sebab keperkasaan-Mu,dengan sebab kekuasaan-Mu. Tak sanggup kami memuji Engkau, ya Rabb, sebagaimana Engkau memuji diri-Mu sendiri. Wahai Dzat yang pantas dipuji, segala pujian memang hanya layak untuk-Mu.
.
Dengan Kebesaran-Mu, demi Kebijaksanaan-Mu, demi Kasih Sayang-Mu, ya Rabb, tetapkan kami dan segenap orang-orang yang dekat di kehidupan kami, sebagai orang-orang yang mengindahkan peringatan-peringatan-Mu. Aamiin..
.
silahkan diBagikan ke teman-teman facebok yang lain agar mereka ikut membaca dan mengamalkannya.

SUARANITIZEN  – Syeikh Abdul Aziz Bin Baaz (semoga Allah merahmatinya) berkata : Merupakan 3 doa yang janganlah kau lupakan dalam sujud 

1. Mintalah Diwafatkan Dalam Keadaan
Khusnul Khotimah 
اللهم إني أسألك حسن الخاتمة
Allahumma inni as’aluka husnal khotimah
Artinya: “Ya Allah aku meminta kepada-MU husnul khotimah”
2. Mintalah Agar Kita Diberikan Kesempatan Taubat Sebelum Wafat
 اللهم ارزقني توبتا نصوحا قبل الموت
Allahummarzuqni taubatan nasuha qoblal
maut
Artinya: “Ya Allah berilah aku rezeki taubat nasuha (atau sebenar-benarnya taubat) sebelum wafat”
3. Mintalah Agar Hati Kita Ditetapkan di Atas Agamanya
اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك
Allahumma yaa muqollibal quluub tsabbit qolbi ‘ala diinika
Artinya: “Ya Allah wahai sang pembolak balik hati, tetapkanlah hatiku pada agama-MU” 
Kemudian saya sampaikan, jika kau sebarkan perkataan ini, dan kau berniat baik denganya, maka semoga menjadikan mudah urusan urusanmu di dunia dan akhirat 
Lakukanlah kebaikan walau sekecil apapun itu, karena tidaklah kau ketahui amal kebaikan apakah yang dapat menghantarkanmu ke Surga Allah.
.
http://suara–nitizen.blogspot.com/…/bacalah-3-doa-ini-keti…

Older Posts »

Kategori