Posted by: peribadirasulullah | Januari 15, 2015

6 Sebab K-Pop Haram

https://peribadirasulullah.files.wordpress.com/2015/01/f6b8e-kpop2binfo.jpg

Bismillah.

Insyallah, kali ini, saya akan ulas secara serius, kenapa KPOP haram. Sebelum saya nak ulas dengan lebih panjang tentang isu kpop ni, saya nak “pangkah” sikit golongan-golongan yang takde ‘common sense’ dan langsung tak pandai fikir apa yang sepatutnya perlu di fikir.

Iaitu, golongan yang selalu “membandingkan satu dosa dengan dosa yang lain untuk mempertahankan dosa.” Mereka suka “membandingkan satu dosa dengan dosa yang lain” supaya orang menganggap bahawa dosa yang dia buat tu tak patut di tegur, dan dosa yang lain lebih berhak di tegur, lantas, mereka pun terus buat dosa.

Contohnya:

“Apahal kau asyik tegur kpop je? Habis tu, lagu melayu yang tak tutup aurat peluk cium bagai kau tak tegur??”

“Apahal kau asyik tegur perempuan yang tudung labuh tapi ikhtilat je? Habis tu, perempuan yang tak pakai tudung siap couple bagai tu kau tak nak tegur ke?!”

“Isu sentuh anjing kau kecoh, apasal isu sentuh bukan mahram kau tak kecoh?!”

Banyak lagi sebenarnya. Sebenarnya, orang macam ni, mereka sebenarnya kelakar. Sebenranya,yang dosa itu dosa. Jangan pertahankan dosa dengan membandingkan ia dengan dosa yang lain.

So, kembali kepada TOPIK. Saya nak nyatakan 6 sebab kenapa KPOP haram. Tapi, di sebabkan ramai tanya:

“Takkan kpop je? Habis lagu

Justin bieber

, Lagu Katy Perry blab la bla lagu melayu blab la takkan tak haram?”

Maka, bagi meraikan semua orang, berikut adalah HIBURAN yang HARAM, tak kisahlah melayu ke korea ke bangla ke jepun ke inggeris ke arab ke, jika ada unsur ini, maka HARAMLAH IA.

1) Unsur cinta.

2) Unsur mempromosi pergaulan bebas dan ikhtilat.

3) Unsur aurat.

4) Unsur Seks sikit atau banyak.

5) Unsur Syirik.

6) Unsur menghina islam.

7) Unsur mengagungkan arak.

8) Dan segala unsur negative yang boleh mempengaruhi orang yang melihatnya.

Ada salah satu dari unsur ni, maka, haram. Ingat, bukan semua hiburan tu halal. Ada hiburan yang haram! Seperti mana bukan semua makanan tu halal. Ada makanan yang haram! Begitu juga minuman, bukan semua minuman tu halal, ada minuman yang haram!

Saya KHUSUSKAN kpop sebab kpop/korea 1000 kali ganda lebih menular di kalangan mahasiswa berbanding yang lain. Dan sape yang rasional, dia akan boleh kaitkan dengan semua hiburan yang sama jenis dengannya tak kiralah hindustan ke, bangla ke, melayu ke dan lain-lain…

Maka, yang haram, jauhilah!

MENGAPA KPOP, DRAMA KOREA DAN SEANGKATAN DENGANNYA HARAM?

Tanpa membuang masa, saya nak senaraikan dalil dari Alquran dan hadith, serta kata-kata Ulama’ sebagai hujah. Buka mati dan hati, ketepikan nafsu dan ego, hilangkan kesombongan dan takabbur, baca, dan, muhasabahlah!

SEBAB PERTAMA: DI DALAMNYA ADA UNSUR HARAM.

Di dalam lagu-lagu kpop, tak kisahla band lelaki atau perempuan, di dalamnya ada unsur haram. Maka, hukumnya haram.

1) Haram pada penampilan mereka!

Band perempuan, pakai seksi gila bapak, pastu menari macam apa bajet cute, terlompat-lompat bagai. Sampai masuk surat khabar, seorang penari kpop perempuan perut sneak sebab time buat show menari-nari, tergelincir, jatuh, pastu sakit, senak perut, masuk hospital. Apa ke gerun. DAN, band lelaki pula, dengan rambut di “colour”kan, ada yang pakai rambut palsu dan sebagainya. Saya malas nak ulas, rasa semua dah tahu, 90% artis korea telah membuat pembedahan plastik.

Soalan saya:

“Adakah mengubah wajah itu Allah redha? Adakah pakai rambut palsu itu Allah redha? Adakah colourkan rambut itu Allah redha? Adakah pakai seksi-seksi tu Allah redha? Adakah menari berjoget bagai tu Allah redha? Adakah itu semua bukan maksiat??!”

Jangan bagai alasan:

“Alah, mereka kafir, apa salahnya??”

Kalau macam tu, tak salah la kalau orang kafir berzina, membunuh, merompak, rogol orang, minum arak bagai? Sebab mereka kafir? Mana ada! Orang kafir ke orang islam ke, jika dia buat benda yang Allah murka, kita kena tegur! Hatta, ulama’ menyebut:

“Barangsiapa yang redha dengan kekafiran, maka dia juga menjadi kafir!”.

Hati-hati beb.

Kesannya? Bila ramai tengok kpop drama korea bagai, maka:

  1. a) Ramai wanita islam yang rasa MALU dengan wajah mereka, mereka rasa diri mereka tak cantik kerana mereka bandingkan diri mereka dengan wanita-wanita korea. Lantas, di sebabkan itu, mereka make up muka mereka, pakai seksi-seksi, semata-mata untuk kelihatan cantik. Yang muka tak cantik dan buruk, mereka sedih, rasa down, tiada keyakinan diri, da nada yang bunuh diri. Padahal Allah tak pandang pun wajah. Dan actually, manusia pun tak pandang sangat wajah ni.

Berapa banyak lelaki tak hensem dapat kahwin dengan perempuan cantik. Berapa ramai perempuan tak cantik dapat kahwin dengan laki hensem. Berapa banyak kes laki hensem kahwin dengan perempuan cantik gila, tapi cerai. Kes cerai pun setahun 27,000. Means, setiap 1 jam, 3 orang bercerai.

  1. b) Ramai lelaki yang terikut-ikut fashion rambut, fashion baju pakai ketat-ketat, warnakan rambut, pakai rambut palsu semata-mata nak Nampak macho, padahal tak macho pun.  Banyak lagi kesannya.

2) Haram pada liriknya.

90% Lirik dalam lagu-lagu kpop adalah berunsur cinta, mempromosi seks seperti “kiss”, “hug” dan sebagainya, mempromosi  pergaulan bebas, mempromosi couple dan sebagainya. Walaupun korang dengar tu korang tak faham, tapi, tak faham tu lah yang BAHAYA bila dengar. Sekali dia kutuk Allah atau kutuk nabi macamana?

Kenapa tak boleh dengar lirik-lirik yang ada unsur haram ni?

Kerana, apa yang kita dengar, benda tu yang akan masuk dalam FIKIRAN. Bila kita dah selalu fikir benda tu, ia akan meresap dalam HATI. Bila dah meresap dalam hati, maka ia akan membuahkan AMAL.

Contoh, kalau hari-hari kita dengar pasal cinta, cinta, cinta, cinta, maka, kita akan mula rasa nak bercinta dan tak rasa bahawa bercinta tu salah. Dan akhirnya, kita pun startlah cari couple, dan rasa malu kalau tak couple.

Kalau hari-hari dengar pasal seks, seks, seks, cium, cium, cium, maka, kita akan terasa nak buat benda tu. Sebab tu, cuba korang interview budak-budak yang terlanjur. Cuba tanya dia, minat kpop tak? Minat drama korea tak? Nescaya diorang akan kata, diorang minat. DAN, itulah PUNCA mereka rasa teringin nak berzina.

Sebab tu lah, Ustaz Nouman Ali Khan ada sebut bahawa:

“Lagu-lagu yang ada unsur haram adalah pornografi bagi telinga…”

Maka, kesan bila kita banyak dengar lagu yang liriknya macam ni, sampai satu tahap, kita akan rasa NORMAL bila buat benda-benda dosa. Kita tak rasa couple tu salah. Kita tak rasa bercinta sebelum nikah tu salah. Kita tak rasa apa-apa bila tengok orang buat maksiat couple depan amta kita. Kita anggap benda tu semua NORMAL dan takde apa hal.

Ketahuilah, merasa NORMAL dengan dosa adalah tanda hati rosak, hancur lebur, dan berkecai.

3) Haram pada official videonya.

Mustahil kalau korang kata korang dengar kpop, tapi tak pernah tengok official video dia. Kalau korang tengok official video dia, dalam tu kan banyak pergaulan bebas? Laki pegang perempuan, aurat gila bapak, cium pipi, menari sini sana. Tak ke haram?

So, ini semua adalah sebab pertama, iaitu, kpop haram kerana di dalamnya ada unsur haram. Jom, pergi ke point kedua.

***

SEBAB KEDUA: TAK CEGAH MUNGKAR.

Sebelum saya nak hurai sebab kedua ni, saya nak korang semua bukak mata dan baca hadith ni 27 kali sampai faham. Baca, baca!

عن أبي سعيد الخدري قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : من رأى منكم منكرا فليغيره بيده ، فإن لم يستطع فبلسانه ، فإن لم يستطع فبقلبه ، وذلك أضعف الإيمان

( رواه مسلم )

Dari Abu Said Alkhudri meriwayatkan bahawa, nabi saw bersabda: “Barangsiapa yang melihat kemungkaran, hendaklah dia ubah dengan TANGAN. Jika tak mampu, maka ubahlah dengan LISAN. Jika tidak mampu, maka ubahlah dengan HATI, dan itu (ubah dengan hati) adalah selemah-lemah iman…”

(Hadith riwayat Muslim)

Apa yang korang faham dari hadith kat atas?

Biar saya hurai satu persatu hadith ni bagi korang faham.

1) Bila kita Nampak maksiat depan mata, bila kita Nampak benda haram yang orang buat, tak kisahla orang tu kafir ke islam ke, maka, kita WAJIB TEGUR. Wajib! Sekurang-kurangnya kalau tak mampu, kita kena tegur dengan HATI.

2) Apakah yang di maksudkan dengan “ubahlah dengan hati”?

Ubah dengan hati itu ada 3:

  1. a) Benci maksiat tersebut.
  2. b) Jauhi maksiat tersebut.
  3. c) Berazam untuk ubah maksiat tersebut jika kita mampu.

3) Bermakna, jika kita Nampak satu maksiat, kita tak rasa apa-apa, tak rasa benci, kita tak jauhi, means, kita takde iman! Kerana, mencegah dengan hati adalah selemah-lemah iman!

So, back to the point dengan topic kita. Bila kita tengok kpop, kita tengok benda-benda haram yang mereka buat, pakaian mereka, lirik mereka, pergi konsert mereka, tengok drama, tengok mereka pegang-pegang tangan dan cium, siap nangis, siap ketagih, lepas satu drama, next drama sampai berpuluh drama tengok, berates episode khatam, ADAKAH KITA ADA IMAN??!!

Takkan tak rasa apa-apa bila tengok maksiat yang mereka buat? Siap kita jadikan hiburan lagi tu? Apakah ini semua?!

Sepatutnya, kalau kita ada iman, bila kita “ter”tengok kpop or drama bagai, kita kena rasa benci, kemudian kita jauhi, dan kita berazam untuk nak ubah mereka jika kita mampu. Contohnya, tengok Lee Min Ho berlakon. Kita kena rasa benci dengan maksiat tu, kita kena jauhi benda tu, dan kita kena berazam untuk tegur Lee Min Ho dan dakwah dia bila kita mampu nanti.

Jika tidak, kita di kira tiada iman, kerana selamah-lemah iman adalah mencegah dengan hati!

Clear? Jelas? Faham? Terbaik…

****

SEBAB KETIGA: TAK TUNDUK PANDANGAN

Okay. Sebab ketiga ni, saya nak bagi ayat quran sikit. Sebab ada orang kalau kita tak bagi ayat quran, dia tak nak terima teguran kita. So, saya bagi ayat quran, fahami. Kalau boleh hafal, hafal!

‏‏قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا

‏النور‏:‏ 30-31

“Katakanlah kepada LELAKI beriman, TUNDUKKANLAH PANDANGAN mereka, dan peliharalah kemaluan mereka. Itu lebih menyucikan mereka. Sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yang mereka lakukan. Dan katakanlah kepada WANITA beriman, TUNDUKKANLAH PANDANGAN mereka, dan peliharalah kemaluan mereka, dan janganlah memperlihatkan perhiasan mereka kecuali kepada yang biasa (yang bukan aurat)…”

(Annur: 30-31)

Wahai kawan, bila kita tengok ayat ni, Allah bukan suruh lelaki je tunduk pandangan. Tapi, perempuan pun kena tunduk pandangan beb! Perempuan pun kena tunduk pandangan!

Tapi, hari ni, bila lelaki usha perempuan, bila lelaki tengok video lucah, bila lelaki tengok official video Katy Perry bagai, bila lelaki letak profile picture perempuan kat FB dia, komfem lelaki tu akan di pandang MIANG, tak malu, nafsu tinggi dan sebagainya.

Tapi, bila perempuan tengok artis korea, tengok justib bieber tak pakai baju, siap like dan share, tengok One Direction, pastu share-share gambar tu, siap ada yang letak gambar artis lelaki kesayangan mereka kat wallpaper henset dan sebagainya, tak siapa anggap benda tu salah! Tapi, kalau kita relatekan balik dengan lekaki tadi, seperti mana lelaki tu akan di anggap miang kerana tak tunduk pandangan, macam tu juga perempuan di anggap miang, nafsu tingga tak malu bila mereka usha lelaki!

Ingat video lucah je ke haram? Ingat nak tunggu naik syahwat baru haram? Sejak bila syarat haram ialah kena naik syahwat?

Kalau macam tu, bila kita tegur kawan kita yang selalu usha, bila kita tegur, nanti dia jawab:

“Weh, apa salahnya? Aku tak naik syahwat beb!!”

Apa kita nak jawab?

Sebab tu, islam ni cantik. Dia cegah dari awal. Kalau tak, timbullah golongan-golongan yang menggunakan alasan “tak naik syahwat” untuk memuaskan nafsu syahawat mereka.

****

SEBAB KEEMPAT: SUPPORT MAKSIAT

Bila kita tengok video kpop or drama korea dan yang seangkatan dengannya, maka, secara tak langsung, dan secara tak sedar, kita dah SUPPORT maksiat yang mereka lakukan. Sekali tekan kat youtube, views video tu akan meningkat, bila views meningkat, mereka akan popular dan dapat duit. Tu belum kita kalau LIKE mereka kat

Facebook

, follow mereka di twitter dan instagram.

Lagi pelik, siap beli album artist u, beli DVD drama tu, beli kat itunes. Kemudian, duit untung album semua tu, artis-artis tu akan meneruskan maksiat mereka denganrasa bangga di sebabkan ada orang support. Lagi lagi pelik tahap kritikal, pergi konsert mereka, bayar berates-ratus ringgit!

Apakah semua ini?!

Allah ada sebut banyak dalam quran, betapa Allah MURKA bila kita support dan REDHA dengan maksiat yang mereka lakukan. Bacalah, baca!

وَلا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ

هود:113

“Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim (yang melakukan maksiat) yang akan menyebabkan kamu masuk neraka!”

(Hud ayat 113)

قَالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِلْمُجْرِمِينَ

[القصص:17]

“Musa berkata: ‘Ya tuhanku, demi nikmat yang telah Engkau anugerahkan kepadaku, aku sekali-kali tidak akan menjadi PENOLONG bagi orang-orang yang melakukan dosa!!”

(Alqasas ayat 17)

Banyak lagi ayat. Nak kata, bila kita support, bila kita dengar, tengok, pergi beli album, pergi konsert, sebenarnya ia menandakan kita redha dengan maksiat yang dia lakukan, sekaligus kita telah MENOLONG mereka untuk meneruskan dosa!

Ingat ini dosa kecil? Ingat ini dosa kecil ke wahai kawan?

Ingatlah kata-kata ini:

“Apabila kita REDHA dengan maksiat yang di lakukan oleh orang lain, itu juga merupakan satu maksiat…”

***

SEBAB KELIMA: KITA BERSAMA DENGAN ORANG YANG KITA CINTAI

Seperti biasa, sebelum saya nak ulas dengan lebih lanjut, hayatilah hadis nabi. Korang kan kata korang cinta nabi, so, hayatilah hadis nabi dan amalkan. Kalau cinta nabi la…

أنت مع من أحببت

“Engkau bersama orang yang engkau cintai (di akhirat kelak)”.

(Hadis riwayat Muslim)

Jika kita cinta nabi, kita akan bersama nabi. Jika kita cinta Lee Min Ho, atau artis EXO, SNSD bagai, kita akan bersama diorang kat akhirat nanti. Kalau diorang masuk neraka, kita akan bersama mereka. Tapi jika cinta nabi, cinta ulama’, cinta orang soleh, kita akan bersama mereka di akhirat kelak.

Ingat, cinta ni kena ada bukti. Orang yang cinta rasul, takkan cinta artis kpop bagai.

***

SEBAB KEENAM:  LALAI DARI AGAMA

Bab ni best. Ramai yang tengok drama korea jepun bagi, or dengar lagu-lagu yang ada usnur haram semua tu, bila kena tegur, depa akan jawab:

“Apa salahnya? Aku tak lebih-lebih. Aku tak lalai! Aku masih solat dan baca quran…”

“Ala. Aku bukan lebih-lebih pun. Walaupun aku tengok runningman setiap hari, aku still komit ikut usrah, katibah daurah semua aku pergi. Aku tak lalai!”

Jawapan saya kepada orang yang macam ni ialah:

“Korang penipu! Penipu besar! Korang sebenarnya lalai! Bohong!”

Kenapa saya kata korang penipu?

Korang kata koang tak lalai dari agama? Apa korang ingat agama ni solat sahaja ke? Soalan saya:

1) Berapa juzuk quran kau dah hafal? Kau baca quran 1 juz sehari ke tak? Bagi can sikit, berapa kali kau dah khatam quran? Bagi can lagi, kau baca quran lancar ke  tak? Ke baca masih tersekat? Kenapa korang tak guna masa berjam-jam korang tengok korea bagai tu untuk kuasai quran??

2) Solat korang amacam? Full 5 waktu berjemaah kat surau (bagi laki) dan awal waktu (bagi wanita)? Jangan cakap kau solat tak full. Agak-agakla. Rukun islam kot. Belum masuk bab solat sunat. Qiamullail, tahajud solat taubat semua korang buat hari-hari tak? Ke dah bertahun tak solat tahajud? Pergh…Kalau korang guna masa berjam-jam tu untuk solat, kan bagus?

3) Kitab apa yang korang dah habis baca? Buku sirah apa yang korang dah habis baca? Kitab sirah raheeq makhtum dah baca? Kitab fiqh sirah Albuti dah habis baca? Kitab sirah duru wa ibar dah habis baca? Kat cinta nabi, kenapa sirah pun tak baca? Belum masuk kitab dakwah. Dah baca almuntolaq, dah baca fiqh dakwah, dah baca majmuat rasail blab la bla?? Kalau korang guna masa berjam-jam tengok korea bagai tu untuk baca buku, komfem korang dah alim dah.

4) Exam korang skor tak? SPM berapa A dapat? STAM mumtaz ke tak? Kat universti, dapat 3 pointer ke atas tak? Lepas tu tak puas hati dengan PTPTN bagai padahal korang bukan belajar betul-betul pun. Kalau korang guna masa berjam-jam tengok korea tu untuk belajar, komfem korang jadi genius.

5) Dakwah dan tarbiah buat tak? Dah berapa ramai orang berubah di sebabkan kau? Ke sorang pun takde? Kalau korang guna masa berjam-jam tengok movie semua tu untuk dakwah tarbiah, mesti kau dapat hidupkan hati ramai orang!

Tapi, persoalannya, adakah kita buat semua benda tu? Kita tak buat! Kenapa kita tak buat? Sebab kita LALAI! So, jangan nak menipu diri sendiri!

***

PENUTUP

Beginilah..

Kepada semua pencinta, peminat dan penyokong KPOP, drama Korea Jepun, Melayu, Indonesia, Cina, Tamil, Siberia, Eskimo, Arab Bersekutu, hatta drama Alien workshop sekalipun kalau ada.

Kami nak tanya korang.

Apa rujukan hidup korang?

Kalau rujukan korang al Quran dan as Sunnah, ok kita sama.

Disebabkan rujukan hidup kita sama, saya nak tanya korang sekali lagi.

Bagi kami 5 hujah kalau comel berserta dalil kenapa KPOP, drama-drama semua sekali, dan semua yang berkaitan dengannya, korang PERTAHANKAN? Sebab kami assume, kalau korang pertahankan, maksudnya korang nak kata bahawa ia adalah HARUS, boleh tengok dan mungkin boleh bagi manfaat pada umat Islam.

Korang boleh bagi 5 hujah kukuh dan dalil, kami akan DELETE semua post kami tentang kpop, dan tarik balik statement2 kami.

Kita berprinsip atas nama kebenaran. Kalau kami salah, kami akan tarik balik walaupun orang kata kami jilat ludah sendiri. Peduli apa, dah kami salah. Akui je la, buat apa kami nak pertahankan kesalahan kami.

Dan kami minta dalil bukan sebab kami pandai or bajet bagus, tapi inilah PRINSIP seorang MUSLIM.

Saya dah berikan 6 dalil untuk menguatkan HUJAH saya mengatakan KPOP, drama, movie bagai yang ada unsur haram tak kisahla bangsa apa sekali pun, sebagai HARAM. Saya dah berikan hujah.

Saya yakin. Dakwah ini, apabila kita berterus-terang, maka akan ada 3 kelompok:

1) Orang yang terima dan berubah

2) Orang yang tak terima dan menentang

3) Orang yang tak rasa apa-apa.

Kerana itu, saya harap, moga kalian semua berada di dalam golongan yang pertama. Dan, kepada yang menentang, sila berikan dalil dari ayat quran dan hadis untuk mempertahankan apa yang korang buat.

Ingat, agama ni bukan ikut akal, tapi wahyu.

Akhir sekali, saya yakin, semua orang nak berubah. Insyallah, ada masa, saya akan kongsikan bagaimana cara nak tinggalkan ketagihan mendengar lagu-lagu yang ada unsur haram dan juga cara nak tinggalkan ketagihan drama, movie, anime dan juga video lucah.

Moga bermanfaat, dan, moga Allah ampunkan kita semua!

Jika Umar Alkhattab pun boleh berubah, tak mustahil, kpopers juga boleh berubah. Saya yakin dan percaya, hidayah Allah itu boleh datang kepada siapa-siapa sahaja. Dan, Allah boleh tarik hidayahNya dari siapa-siapa yang Dia nak..

Wallahua’lam.

-Adnin Roslan & Shukery Azizan-

http://www.tarbiahsentap.com/2015/01/6-sebab-kenapa-kpop-haram.html


Respon

  1. Kpop tu apa?

    • Korean pop

  2. K itu kutu. Pop itu meletup.

  3. walaupun saya minat kpop saya x pernah pun melakukan maksiat dan x pernah bandingkan kecantikan penampilan saya dengan orng kpop

    • Betul…saya pun sama gak

  4. Assalamualaikum .. Maaf kalau tiba-tiba masuk line sini walaupun entry ni dah lama ..

    Macam mana kalau saya ni minat memang minat sangat kpop .. tapi saya akan minat lepas saya search maksud lagu kpop tu dan kebetulan lagu tu tak ada maksud berdasarkan cinta dan berdasarkan unsur maksiat mahupun perkataan tak baik .. (bagi hujah)
    Tak tipu lah kpop lagu baik pun mesti kpop ni pakaian dia tau tau kan .. tapi saya ada niat Insya Allah saya sempat .. saya akan berjumpa artis kpop tu saya ceritakan dekat dia pasal Islam .. ajak dia masuk Islam .. .. (bagi hujah)
    Drama dan filem korea pun saya tengok .. sebab jalan cerita dia best .. saya paling2 suka tengok drama korea yang saya suka “good doctor” .. cerita ni jaranglah saya tak nangis .. sebab doktor tu walaupun ada masalah sindrom tapi dia selalu bagi kata2 semangat .. saya yang di luar drama ni boleh bersemangat dengan kata2 dia .. di samping cerita tu saya dapat info2 sains .. memang pelik la kalau saya kata drama ni tak ada pegang tangan .. tp jarang la .. tp dia bukan Islam .. agama dia mungkin tak ada mengenai penjagaan batas .. mudah – mudahan mereka diberi hidayah Allah (beri hujah)

    Bukan apa .. orang korea ni memang kita nampak watak2 dia dalam lagu kpop dengan dalam drama sexy2 .. tapi hati budi dia orang sangat2 lah lembut .. saya terpikat cara dia orang .. rugi lah saya tak ajak dia masuk Islam .. Bukan apa .. cara encik/cik/akak/abang cakap dan hujah mcm rush sangat .. “gila bapak” memang kena hujah cara mcm ni ke ?? Boleh ke ?? Kenapa point dia lebih kepada kpop ?? Kenapa tak sebut segala point yang dalam drama2 melayu yang peluk2 .. kenapa kpop ?? Umumnya “KPOP” Korean pop .. salah ke dia ??kenapa cakap kpop haram ?? Kenapa kpop tak salah .. unsur2 haram dalam kpop salah .. pelik lah dunia sekarang .. sepantas kilat benda tu haram .. ustazah saya pula kata main gitar haram sebab ianya alat muzik bertali .. wah malaysia ni kebanyakkan lagu memang guna gitar .. so haram lah kan ?? Banyak nya perkara yang bawa saya ke arah haram .. saya teringin nak ulama2 , ustaz2 , ustazah2 , pergi korea buat ceramah2 islam dekat sana .. mana tau orang ada orang korea non-muslim lembut hati kan ?? ^,^ saya pun tak 100 peratus salahkan orang korea yang kononnya dikatakan masyarakat peluk2 cium2 .. kenapa tak kata yang dia orang tak terima hidayah Allah lagi ?? kenapa tak ajak dia orang masuk islam ?? kenapa tak cuba .. kenapa terus kata tegah .. kenapa tak doakan dia orang masuk Islam ?? dia orang pun manusia yang Allah cipta .. kenapa tak kesiankan dia orang ?? Macam dia orang salah sepenuh – penuhnya salah .. kenapa ?? Kenapa ??? Kenapa ???? Banyak benda baik tentang korea tapi saya malas nak cakap panjang ..

    • W.Salam.
      Saya secara peribadi menyokong 100% pendapat anda. Itulah cara terbaik berdakwah agar visi dam misi Islam tercapai.
      Selamat berdakwah semoga bumi Korea maju bersama Cahaya Ilahi-Amin Ya Rabbal Alamin.
      In Sya Allah.

    • Sye sokong awk 100%..ya la memangla kpop tu mcm2 bnda yg x baiknya tapi kenapa nk tegur kpop je..yg bnda2 lain pon spatutnya ditegur jugak dan sye juga sokong klula kita boleh jumpa org korea tu depan2 bgitau dia tntg islam inshaalah diorg akan terima hidayah dari allah..sebab tntg kes perempuan melayu bertudung peluk group kpop b1a4 tu waktu diorg dh balik semula korea diorg ade buat satu video untuk minta maaf tntg kejadian tu dan rsenya sejak kes tu group tu dh x boleh dtg malaysia lagi dan diorg kena mrh dngn manager diorg x silap

      • Yes…lagi satu yang saya tau…di org dah buat prsiapn sblom stge tu…n di org tnye..boleh ke pgng..perempuan tu Y nak..not the boys..sorry..but ade trbca artikel aritu…

    • Ya…sya pon tertanya2 sperti awak.. 😁..tapi tuan punya blog..maaf klu sy nk ucpkn sedikit kata Y mungkin pedih sikit…maaf ye..ok..bismillah…article awak lebih kpda menghina…kbnyakkn kpopers mcm kmi ni…x klua rumah…Sbb lyn kpop…n x kple..but its not the matter…kbnyakkn kmi jgk…search lyrics 1st…n mnnyi…kmi tau Y mana haram…tapi awak mcm ckp kmi ni buat benda Y Trok…sgt..rasa trhina..Sbb sy x buat semua tu…ad jgk kpop Y tiada agama…n respect islam….mybe sya ni masih immature ..Kn..so..please..tunjuk ajar..

      • 🤗 sy sokong ..kebanyakkan kpoppers x kluar rumah dan couple semua nii..diorang lebih kan dirumah..mereka ada azam..ingin belajar di korea..dan ingin mencapai impian..so kpopers mmg x akan berputus asa

    • knpa blog ni mcm mnghina kpoppers? xsalah klau mcm ni caranya..but fikir2knlh kmi bkn org jht.. bkn smua drama korea or movie or official vdo kpop haram.. ada yg tnjukkn psal prsahabatan.. ada yg tnjukkn nilai kasih syg s’org ibu .. ada yg tnjukkn nilai smngat .. apa yg slah dgn smua tu? apa yg hram? xkn nk hdup d dunia dgn porak poranda.. xda nlai setia kwn..xda nilai hormat org tua.. mcm tu kh ending cerita korang maukn? YES ! mmg btul korea bnyk haram nya.. tp knapa x nmpak yg halalnya? knapa asyik nk tuding jari kat org? jgn nk hina kpoppers .. we knows apa yg baik n apa yg bruk.. apa lh sgt bka google cek maksud lirik2 lagu2 drg.. ni lah org melayu..suka sgt nk cari ksilapan org lain.. ksilapan sndri x nmpak.. ska jga tpi kain org..

      • Pada pendapat saya….diorang hanya berlakon sahaja dlm drama tu atau dlm MV kpop je…..

    • ya allah, setuju sangat sangat, mereka juga manusia mcm kita, kenpe manusia kata die haram sedangkan mereka bukn haiwan, saye xboleh imagine betapa sakit nye hati mereka bile dengar “kpop” itu haram disisi islam, ia memang bunyi mcm haram tp yng betulnya “dosa” bukn haram.. bukn hanye korea saje, sebenarnye kte boleh jumpa di merata rata, kpop pun ciptaan tuhan dn allah xckp pon diorang haram mungkin dr segi pakaian, penampilan tetapi tiada gune pun tegur melainkan hidayahnye dh smpai, betul jugak awak ckp, drama diorang ade semangat bukn nk bantah tetapi ianya fakta bahawa ade je orng macam tu diseluruh dunia

  5. assalamualaikum. utk admin blogger ni. saya nk tnye sesuatu. kalu kite minat kpop tu sdgkn kite x tau pon mknenye. kite just amek kesah tntg melody nye aje. bleh ke minat? sbb saye minat kpop, tapi sye cume ske melodi melodinye. lyricnye sye suke meniru. tpi sye x tau pon mknenye. sye hanye minat lagu EXO aje. music videonye tkde bnde lucah. trime kasih. mohon penjelasan 🙂

    • assalamualaikum,saya ade citer sikit nk kongsi >>>saya ni pon minat kpop.sbnrnye mula2 sya ni bole dikatakan haters .bila kwn saya ckp pasal EXO saya ejek EKZOS,BTS plastik dll.lpstu saya try la tgk kpop ni sb saya tertanye2 apa la yg dorg obses sgt saya tgk kwn2 saya mcm obses sgt n mcm x sdr ape yg yg dorg buat sbb bila ade org ckp fasal kpop sume nye terjerit jerit(menyampah jugak mase tu aq tgk dorg rase nk tumbuk pon ade)n m/v yg mula2 aq tgk BTS sbb mase tu bts yg tgh popular.mula2 saya tertarik la jugak dgn lagu dia JE.tapi lyric dia x de unsur yg harm pon.then sjk tu saya mula la try dgr macam2 lagu kpop .sikit2 saya jadi makin obses.mula2 saya try hafal lyric dia pastu bahasa korea pastu pasal bias la maknaes la (bagi peminat kpop mungkin tau kot)pastu sampaikan thp tgk toturial dance.saya duk asrama,kan jrg dpt main hp @ computer so pantang bila balik wajib je saya amik laptop main sampai kul 2 pagi sbb layan kpop.pastu bila blk asrama kan x dpt layan kpop, masa tu saya rasa mcm nk sgt dgr lagu2 kpop bila x dpt dgr rasa mcm.. entahla mcm x tenang even bila dgr rasa puas tapi bila x dpt dgr rasa mcm nk dgr setiap masa klu bole mae tgh mkn,mandi n sume bende pon nk dgr lagu kpop.lagi2 bila ade mp3 mmg melekat je la earphone kat telinga.saya juga sokong kpop sbagai army(peminat bts tau la kot)walaupon saya tau x de faedah yg saya dpt(tapi BI makin ok kot.)bila saya x dpt dgr lagu dia saya makin x tng.then saya teringat ade org ni ckp pasalnafsu . nafsu ni bukan nafsu terhadap perempuan je. ramai org ingat camtu tapi nafsu ni byk jenis ade nafsu mkn,nafsu nk dgr lagu(me) ,nafsu terhadp maksiat ,nafsu nk beli brg dan lain2.pastu dia ckpnafsu ni umpama mcm kita kat pdg pasir ,kita rasa haus sgt n ade satu tasik yg airnya masin n bila kita minum kita makin haus n bula kita haus kita minum lagi sbnrnye membuat kita bertambah haus malah x de finctoin ape2 pon.korg dpt kan ape yg aq nk sampaikan ni. sambung>>bila aq teringat pasal tu aq sedar then aq try la dgr bacaan al quran then aq nangis . masa tu aq rasa tenang.tapi mmg hakikat sbgai seorg manusia , nk berubah bukn senang .aq same je mcm dulu obses dgn kpop.tapi bila kita berusha nk berjihad utk berubah lagi byk pahala kita.aq tau mmg pelik nk citer panjg2 pasal kpop ni .lagu hindustan ,jepun ,china, indon ke tu pon sama je.INGAT EH NI BUKAN PASALLAGU JE , NI GENERAL.APE2 YG KORG RASA KENE THN @ KENE BERUSAHA UTK AVOID/UTK X OBSES SGT PASAL BENDE TU itu dinamakan nafsu.so, aq ialah jgn MULAKAN sesuatu yg korg rasa mcm x berapa baik (walaupun masa first time korg try bende tu korg rase mcm “buat ape aq nk obses/suka/minat benda ni)JGN MULAKAN!! sbb setiap bende yg berlaku adalah dari PERMULAANYA—-sori kalu ade kasar bahasa n kdg ckp saya kdg ckp aq sbb saya lagi biasa ckp aq n tq sbb byk yg saya dpt dari sini termasuk comment2 yg lain

      • sori pnjg sgt ingat nak wat pendek je tetiber tersyok plak tulis

  6. kelakar ah. setahu saya lah kan, org yang minat kpop ni pandai² belaka. selama saya minat kpop ni x pernah rasanya saya gagal dlm ujian saya Insyaallah. bahasa english dorang power gila bapak. sbb pe? selalunya update pasal kpop untuk kpopers international dalam bahasa english, bhsa melayu mmg jarang kau nk jumpa. dari situ ah kami belajar. Then, kidol selalu bagi motivasi kat student untuk belajar. Sorry to say, FITNAH dosa kan? Tapi dari statement awk yg saya baca lebih ke FITNAH. FITNAH tu lebih kejam dari MEMBUNUH. Awak ckp macam² pasal org yg minat kpop. kami waras lagi nk fikir, awk yakin ke ngn statement yg awak buat? awak dah selidik semua yg minat kpop kat malaysia ni? Budak terlanjur minat kpop? Ha tu budak batak ngn laki. peminat kpop selalu nya x de masa nk bercinta sebab apa? sbb kami dok terperap dalam rumah je. Tu la kpop fans yg sebenar. Saya komfem 100% yg awak x kan dengar lagu nasyid je kan? sbb 98% lagu kat dunia ni bertemakan cinta. lagu malaysia tu berebut- rebut nk cinta² bagai. Tu tak apa pulak. Lastly, cara awk tegur tu kasar sangat for me. Dengan camtu org nk ke berubah?

    • W.Salam.
      Terima Kasih diatas teguran dan nasihat anda berikan ianya amat ilmiah serta amat membina. Semoga bermanfaat di dunia dan Akhirat.

    • Betullah

  7. melalui beberapa sumber termasuklah buku dan beberapa ulama-ulama yang begitu arif dengan hukum dalam Islam menyatakan tidak salah minat dengan artis K-Pop dengan syarat anda tidak menjadikan individu tersebut sebagai idola anda. Apa yang jelas dalam istilah idola ini ialah rasa minat itu tidaklah fanatik (taksub) sehinggakan bilik tidur, telefon bimbit, cadar tilam, sarung bantal, malah baju anda pun penuh dengan gambar artis korea tersebut. Kenapa tak boleh?
    “Orang Islam tidak akan ambil orang-orang yang lagha (dalam hiburan seperti penyanyi, pelakon, penari) sebagai orang yang sangat dipuja. Yang kita puja ialah Rasulullah SAW.” – Ustaz Azhar Idrus
    Pun begitu, minat untuk tengok bakat artis Korea dalam menyanyi, berlakon drama dan sebagainya tidaklah menjadi suatu kesalahan adapun ianya menghiburkan anda. Saya pun pernah tengok drama Korea. hebat! Tapi perbuatan itu tidaklah dituntut dalam Islam dan pastikan ada had. Had yang macam mana? Tidak berimaginasi yang melampaui batas sehinggakan ada individu yang jenis setiap suatu hal dalam hidup dikaitkan dengan kpop, baju anda pun nak jadi kpop, rambut pun nak tiru artis kpop, nak cari suami pun yang macam artis kpop. Dalam bilik tidur ada poster artis kpop, nak tidur kena wish goodnightdekat gambar tu dulu, kena cium gambar artis kesayangan anda dulu baru tidur anda lena. Itu anda kena terima hakikat bahawa anda Islam dan agama larang anda begitu…
    Bagi yang tak suka K-pop ni pun satu, kena faham istilah tegur, nasihat dan hina itu perkara berbeza. Sungguhpun anda menghina mereka yang minat K-Pop atas niat suci lagi murni anda untuk halang maksiat, halang perkara tak baik dari berterusan. Suka saya ingatkan tak ada satu pun lesen untuk menyokong alasan anda bagi menghina diterima. Setiap hinaan tetap dicatat dan ada dalam buku amalan masing-masing. Kena sedar tu. Tegur dan cubalah nasihat baik-baik. Jelaskan dengan penuh adab kenapa dan mengapa. InsyaAllah, saya tak rasa fans Kpop akan kecil hati dan marah anda sebab mereka pun sayang islam…kan kan…Apa pun saya tak rasa kita patut meletakkan kesalahan ini 100% kepada peminat artis K-Pop sebab dulu pada awal kemunculan dan kemasukan ke Malaysia tiada siapa pun menegahnya. Dan saya yakin internet tetap akan menyebarkan hiburan dalam masa yang singkat sahaja. Tak kisahlah Kpop atau Bollywood atau Hollywood atau Playwood. Banyak lagi masalah selain dari fanatik K-Pop ni wujud dalam Malaysia. Apa yang pasti kesedaran kita pada tanggungjawab untuk diri dan agama sangat penting. Mak ayah kita pun tak larat nak tegur. Kita kena sedar diri sendiri la…

    Teguran seperti ini lebih baik…ap Y awak ckp betul…tapi bnyakkn kpda menghina..kpopers…bkn semua kpopers berbuat demikian..sya sndri kpopers…x kaple..n x klua rumah sgt…kmi jgk cari lyrics n bce…dulu sblum mnynyi…kalau ad vid Y trlmpau sexy n haram itu patutnya haram la..kpop band pon x kaple…juz ambik dari positive dy..n lgu di org x smua cintancintun ..ad Y pasal life n school..selfmotivate pon ad…tlog…sya just post ni..Sbb sy rasa trhina..maaf kalau trkasar bhsa..n x pyh reply pon x pe..😁😁

    • Hiburan itu tak salah, ye dalam Islam hiburan itu dibenarkan tapi rasanya saudari perlu lagi mendalami ilmu Islam terutamanya bab hiburan. Betulkan kalau saya silap, apa yg saya faham menyanyi itu diharamkan dalam Islam kecuali nyanyian yg memuji nama2 Allah dan Rasulullah serta tidak mengandungi alatan muzik yg diharamkan. Rasanya muzik Korea yg saudari dengar tu dah tentu dimainkan dgn alatan muzik yg haram dan liriknya juga melalaikan.. Niat tidak menghalalkan cara, saudari kata ada Kpopers yg berniat suci melibatkan diri dalam dunia hiburan Korea demi mengelakkan diri dari terjebak dengan maksiat, masalahnya dunia itu sendiri secara tidak langsung mendekatkan diri dengan maksiat. Nasihat saya cuba ambil mesej yg cuba disampaikan dalam artikel di atas dengan niat yg ikhlas yakni utk memperbaiki diri ini ke arah kebaikan. Ye memang bila ditegur kita akan terasa, saya tak rasa teguran di atas bersifat menghina, tapi lebih kepada mengajak ke arah kebaikan, ambil lah mesej yg cuba disampaikan dengan hati yg ikhlas tanpa berkecil hati demi Islam. Tak ada istilah Kpopers dalam Islam.. Ketepikan semua Kpop, Hollywood, Bollywood itu semua dan hidupkan syiar Islam sebenar dalam diri ini..syukurilah nikmat yg diberikan Allah kepada kita, dilahirkan dalam Islam, sebagai ahlussunnah, berpandukan alQuran dan sunnah Nabi Muhammad (peace and blessings be upon him). Mari lah kita sama2 hidup berpandukan ajaran Islam yg sebenarnya..Amar ma’ruf nahi munkar. InshaAllah

  8. Betul ke nie…Sye sokong awk 50% jer 50 lagi entah lab nak letak mne…awk nice memang hebat….awak memang tahu hukum untuk org Islam…sye amat menghargai nye…tq…

  9. walau pun saya minat sgat kat kpop sya tak pernah membuat perkara yg Allah murka Dan sya tak prnah bndingkan kecantikan saya

  10. Maaf ye saya nak tegur
    Saya ni kppoperz sangat2 terasa hina tu sbb admin ckp mcmtu
    Kami x kuar rumah,x couple sbb kpop ni lah
    Kami pon ade cari maknanye dulu sblom nyanyi
    Bukanke islam nie mudah jadi kita boleh jugak layan or tengok kpop
    Maaf lah ye saya nak cakap
    Saya langsung x sokong sbb admin menghina kpop 😤😤

    • Orang dah kata haram tu haram jelah.

  11. Sy setuju dgn dakwah awk pasal hukum haram kpop….tapi kan…saya dah 3tahun minat kpop.camner nak hilangkan sikit demi sedikit perasaan tu?selama sy jadi kpoppers mmg ramai org yg bandingkan dosa ngan dosa yg lain…tapi sy dok diam jerlah…sy byk baca buku pasal dakwah mcam tarbiah sentap,aku ingin berubah…dan byk lagi.alhamdullilah sy tak beli buku psal kpop.sy agak keliru ngan perasaan ni…mungkin ini hidayah dariNya…dan sy nak berterima kasih sbb dakwah awk ni.inshaAllah.dan…harap awk boleh jwb pertanyaan sy .😊

    • assalamualaikum. apa yang saya boleh tau tips yang saya cuba, awak kene cut semua benda yg mendrkatkan awk atau mengingatkan awk tentang kpop kalau ada lagu kat fon delete semua,akalu kat apps delete app tu and kalau follow kat ig unfollow tapi kalau takut nnt dok stalk balik terus block . rasa dah kuat unblock balik. lepastu bykkn baca bnda dakwah atau follow dakwah2 its help a lott srs. lepastu kalau keluar kat explore kalau saya la ‘saya block je hihihi sbb nak elakkan drpd tgk n nnt mulalah nk tgk banyak lagi. kalau kat youtube unsubscribe. follow page2 dakwah kalau saya saya suka channel freequraneducation . kalau takleh stop dgr lagu gantikn dgn dgr lagu2 cover version dakwah lepastu change to salawat and ending boleh focus on ayat quran. insyaallah this will help you cuba sikit2 tetapkan matlamat yang jelas insyaallah boleh.ingat dunia ni sementara more effort more pahala. semua ni berbaloi untuk syurga.

      • W.Salam.

        Jika kita melakukan dosa dan diikuti dengan taubat, itu tanda Allah SWT sayangkan kita.
        Jika kita lakukan dosa dan kita tidak ikuti denga taubat, itu tanda Allah SWT tidak menyayangi kita, Allah SWT membiarkan kita terus bergelombang dalam dosa. Kita sebagai hamba Allah, wajib berusaha untuk mendapat izin Allah SWT agar sentiasa mendekati pintu taubat.
        Segala2nya milik mutlak Allah SWT.

        Marilah kita bersyukur dengan pengiriman Allah SWT kepada kita rasul2 yang memberi petunjuk bersama kitab-kitab suci dan hanya Al-Quran sahaja yang masih suci dalam penjagaan Allah SWT .
        Kita bersyukur kerana memiliki akal yang lebih sempurna berbanding makhluk lain.

        Semua perkara yang kita lakukan sebenarnya adalah dengan pertolongan Allah SWT tanpa pertolongan Allah SWT kita tidak mampu melakukan apa-apa.

        Doa yg nabi ajar kpd muadz bin jabal :
        اَللّهمَّ اَعِنِّيْ عَلىَ ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ
        Maksudnya : “Ya Allah, tolonglah aku untuk berdzikir kepada-Mu, bersyukur dan beribadah dengan baik kepada-Mu.”
        “Dari Mu’adz bin Jabal, bahwa Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda kepadanya: “Wahai Mu’adz, demi Allah aku benar-benar mencintaimu. Maka janganlah kamu tinggalkan setiap selesai shalat untuk berkata: “Ya Allah, tolonglah aku untuk berdzikir kepada-Mu, bersyukur dan beribadah dengan baik kepada-Mu.”

        Doa ini dibaca selepas selesai solat.
        Zikir ada 2 :

        1- lafaz (tasbih, tahmid, takbir, dll)

        2- sbb betul2 tgh igt Allah dlm urusan kita
        Kita minta tolong pd Allah, agar :

        1- kita sentiasa ingat pd Allah

        2- kita sentiasa bersyukur

        3- kita beribadah dgn baik
        Bentuk Syukur :

        1- lintasan hati

        2- sebut di mulut

        3- gunakan nikmat utk keredhaan Allah
        Ramai manusia xbersyukur pd Allah, hanya berterima kasih kpd bos / majikan shj.
        Kita minta Allah utk improve ibadat kita. Cara plg berkesan utk improve ibadat ialah dgn belajar – dtg majlis2 ilmu. Org yg plg susah nak belajar ialah org yg ego.
        Kalau org itu mula minat pd majlis ilmu, itu tanda2 Allah sudah melorong dia melalui doa tadi. Dia mula memperelokkan ibadat dia.

        Wallahu a’lam

  12. sbrnya…sy ni bukan kpoppez pun.sy tahu yng org korea buat pmbdhan plastik.sbb tulah sy ‘hina’ mrka.wlupun x minat kpop,sy suka dngr lagu depa sbb lagu depa ada beat,bukan sbb muka depa pon.apapun,sy sokong cara admin brainwash minda fangirls psl ‘kpop hrm’.anyway,sy akn cuba sdaya-upaya untuk ‘tinggalkan’ lagu K-Pop

    • Jutaan Terima Kasih Diatas Perkongsian Pendapat Semua Pihak. Indahnya Ciptaan Tuhan Dalam Alam Seni Dan Alam Semulajadi Di Bumi ini.

  13. Assalamualaikum. Saya kpopers jugak. Exo-l, bias Sehun. Saya sangat suka dengar lagu-lagu exo, yg halal liriknya, spt el-dorado n MAMA. Grup lain pon ade jugak, bts dope, saya faham halal haram kpop ni, dan halal haram hiburan secara keseluruhannya. Saya baca entry ni, n saya rasa xde yg bercanggah lagi setakat ini, antara tindakan saya dan kriteria halal yg ditunjukkan. Saya mmg akan pastikan 8 unsur tu xde, n then baru layan n sebarkn. Terutama dikalangan kawan kpoppers saya. Saya baca komen org lain saya jd sedih pulak. Ramai kata kpop bt diorg tperap dlm rumah x kapel bagai, tp tu diorg. Org lain? Kawan saya dah 6 orang tlanjur. Suma suka drama, 3 suka kpop. Ok. Saya nk tanya satu soalan. Saya patut ambil yg keruh buang yg jernih atau buang 100% kpop ni? Sbbnya kpop ni, n kdrama, banyak jugak yg content dia halal.

    • W.Salam.
      Selamilah jiwa Rasulullah SAW melalui pengajian sirah hidup Baginda SAW, selama 63 tahun Rasulullah SAW menghadapi ujian yang merupakan tarbiah terbaik dari Allah SWT untuk membina jiwa hakiki seorang hamba yang rindu kepada Penciptanya. Kini Rasulullah SAW di sisi Allah SWT telah merasai kepuasan hidup sebenar.

      Hargailah Iman dan Akhlak Rasulullah SAW, hiburkanlah hati anda dengan membaca Hadis dan Surat Cinta Allah SWT ( Al-Quran Al-Karim ) pasti anda akan mMenCintai Allah SWT melebihi segala-galanya. Salam Ukhuwah Islamiah dari saya untuk semua.

  14. Wow…kata2 yg sngat pedas..tp ape2 pn mmang best..SAYA SOKONG 100%.thanks..

  15. Assalamualaikum… Saya nak ucap terima kasih sangat2 kerana terang kan 6 sebab K-pop haram… Saya cuma mahu cakap satu perkara walaupun saya ni tak la setinggi tau bab agama tapi saya mahu cakap kepada orang luar… Apa yang saya mahu cakap kan adalah K-pop ni saya rasa pelik. Apa yang pelik adalah saya tengok kawan2 saya dan orang luar semua nya dah seperti di rasuk oleh K-pop. Saya bukan mahu menghina K-pop. Saya pun apa kurang nya minat juga Korea tapi itu ketika dahulu semasa saya minat Korea pun K-pop belum hujud lagi. Sekarang ni pun setiap kali saya dengar radio pasti ada lagu Korea. Dulu saya 5 tahun setiap kali buka radio pasti lagu yang ada orang puteh dan melayu.. Tapi sekarang buka radio ada lagu K-pop… Kenapa K-pop kenapa tak lagu lain selain korea? Kenapa tak lagu bahasa Perancis? Jerman ka? Russia ka? Setiap kali saya tanya orang luar yang minat K-pop. Saya tanya tau cakap Korea tak? Mereka akan jawab tak tau sangat cuba tau cakap annyeonghaseyo.. Kalau cuma tau cakap satu ayat tu ja macam mana kamu boleh faham lirik lagu tu? Kat Malaysia pun tak semua tau cakap Korea… Okey laa saya pun nak minta maaf sebab cakap macam tu kalau kawan2 saya baca saya tulis ni pun pasti mereka akan marah sebab saya pun apa kurang nya minat negara Jepun tapi saya minat bukan sebab saya minat hiburan Jepun pon saya cuma minat kerana negara Jepun mereka penuh ngan ekonomi dan sains, negara mereka maju pun sebab ekonomi dan sains. Korea mereka maju pun sebab hiburan, tanpa hiburan sudah tentu kita pun tak beberapa kenal sangat dengan negara Korea.maaf sekali lagi saya bukan nak menghina negara Korea. Tapi saya kecewa dan sedih apa bila kawan2 saya tanya saya kenal artis K-pop tak? Saya jawab tak kenal saya cuma satu artis korea sahaja iaitu lee min ho, kemudian saya tanya balik kenal artis Korea tak? Mereka jawab dengan penuh nama artis korea tu.. Nama artis korea tu nama mak artis korea tu kalau boleh nama2 tok nenek moyang korea tu pun mereka boleh jawab punya dasyat, tapi bila saya tanya balik apakah nama2 sahabat2 nabi. Mereka diam itu yang membuat kan saya kecewa kerana yang penting kamu tak ambik peduli , yang tak penting kamu pedulikan… Minat Korea tu tak salah cuma jangan terlebih kan sangat sampai nak pertikaikan negara Malaysia ngan negara Korea… ” ooh negara Malaysia kenapa tak maju seperti negara korea ” ” ooh kenapa artis Malaysia tak macam artis Korea ” “oo kenapa lelaki Malaysia tak sekacak seperti lelaki Korea ” ” oohh kenapa perempuan malaysia tak secantik lawa seperti perempuan korea” ” oo kenapa Malaysia tak bla bla bla” itu yang saya tak suka. Saya tulis macam tu bukan saya reka2 ayat takut nanti ada orang fikir saya reka2 ayat, tak saya tak reka ayat saya berdepan sendiri dengan orang yang minat sangat korea ni mereka boleh cakap macam tu.. Panas tau telinga bila orang luar cakap macam tu kenapa Malaysia nak pertikaikan… Jadi tolong yang jangan terlalu minat sangat Korea.. Minat itu tak salah cuma jangan pertikaikan negara Malaysia dan negara lain… Jika teguran saya ni membuatkan anda terasa, saya ingin memohon maaf sangat2 ya… 😭 saya bukan mahu menghina K-pop atau pun negara Korea. Saya ulangi saya bukan mahu menghina K-pop atau pun negara Korea cuma teguran.. Saya gerak dulu Assalamualaikum. 😔

    • W.Salam. Jutaan terima Kasih kerana sudi berkongsi pahala dalam tugas mulia, amar maaruf dan nahi mungkar.

  16. Assalamualaikum akhi, satu artikel yg sangat menarik, mesej yg dinyatakan sangat jelas. Pesanan saya kepada sahabat, saudara dan saudari se-Islam saya, yang rasa2 diri tu peminat tegar Kpop atau Kdrama, cari lah minat atau hobi lain. Cari lah minat yang boleh dekatkan diri kepada Islam. Korang habiskan masa berjam-jam sehari layan lagu Kpop atau tengok drama Korea tapi bila kali terakhir korang sentuh Quran? kt alam barzakh nanti malaikat tak tanya band kpop favorite korang ape, drama korea apa yang korang layan. Baca lah Quran, kalau tak pandai baca boleh download Quran mp3 dengar dan jadikan rutin harian, jadikan minat dan hobi, baca sirah nabi Muhammad SAW, baca artikel berkaitan Islam dan seumpamanya. Macam saya di waktu lapang saya suka layan video2 street debate di youtube, hyde park speakers corner debate muslim vs christian or atheist contohnya. Ye bukan dengan baca news & update Kpop je korang boleh improve english, pupuk diri layan ceramah, islamic lectures in english, buka youtube taip shaykh hamza yusuf, nouman ali khan, omar suleiman, mufti menk etc.

    Sedih tengok keadaan remaja2 melayu Islam sekarang, sanggup pertahankan perkara yang melemahkan iman dan melalaikan. Sedih sangat. Kita mengaku Islam tapi kita lupa bila kali terakhir kita baca Quran. Kita mengaku Islam tapi kita lupa minda kita masih dijajah agenda orang kafir.

    Jazakallahu khairan

  17. Assalamualaikum, still sya ada lh terasa tapi x thu cmne nk berubh. As you can see dh pukul 3 x tido lagi.. baik buat qiamullail kan? Sya ad tngok rncngn korea “hello councelor” ada psl diskriminasi trhdp wanita islam dari Uzbekistan. Diaorng jmput untuk solve mslh perempuan tu… korea baik kn? Tu lh yng terlints dlm fikiran time tu….. sya sokong 100% hujah yng dinyatakn cuma maybe gya pnympaian kena ubh sikit. Sejujurnya saya jrng pgng gajet sbb mk x nk bgi lagipun sya sekolah asrama. Tapi bila dh pgng jadi ta’sub so sya rasa betul lah yng admin cuba sampaikn. Korea memng bagi impk smpai yng x knl tu boleh dikatakn ktinggalan zaman. Pendpt sya lah setiap orng ada hujah, tapi jngn smpai menyakiti…. sya x terasa sngt tapi bila tengok comment lain tadi, nmpknya bnyk yng terasa. Wallahualam. Niat admin allah je tahu…. goodluck. Semoga mnjdi khalifah terpilih…. 🙂

    • Assalamualaikum, saya ni bukanlah ustaz dan ilmu saya mengenai Islam amatlah cetek, tapi tak salah rasanya utk mengajak ke arah kebaikan. Ye Korea ada yg baik tapi ada juga yg tak, nasihat saya kalau boleh jauhkan lah diri dari hiburan yg melalaikan, bukan sahaja dunia hiburan Korea, tapi dari negara lain termasuklah negara kita sendiri. Adik masih muda, kalau ada kawan2 adik yg cakap adik ketinggalan zaman sebab tak ikut diaorang tengok drama korea, lagu Kpop, nasihat ikhlas saya, tinggalkan lah kawan seperti itu, Cari lah kawan yg boleh mendekat diri dengan Islam. Mesej yg cuba disampaikan di artikel atas tu amat mudah dan jelas, yakni mengajak ke arah kebaikan. Tak kisahlah apa niat penulis artikel sekali pun, ambillah mesej tersebut dengan hati yg ikhlas demi memperbaiki diri.

      • Assalamualaikum, terima kasih adik azmi. Saya ucapkan jutaan terima kasih kerana bersama membantu kearah kebaikan. Bagi yang telah terlanjur membuat dosa dan membeli tiket ke arah maksiat seperti ke pawagam dan sebagainya tidaklah menjamin kita ke Neraka Allah SWT kerana pintu taubat masih terbuka. Kita tidak boleh menyalahkan media dan suasana zaman ini yang banyak menjurus kepada maksiat tetapi jika bayangkan zaman kelahiran Rasulullah SAW, manusia lebih dahsyat mealukan maksiat dan mengubah agama Allah SWT yang dibawa oleh Nabi Ibrahim Alaihi Salam. Maksud saya dizaman kelahiran Rasulullah SAW Kaabah dikelilingi oleh 360 berhala dan mereka menunaikan haji dan umrah dengan keadaan berbogel. Pelacuran dikota suci Mekah berleluasa sehingga sistem pernikahan diubah ketahap yang paling dahsyat. wanita boleh berkahwin dengan 10 orang lelaki dan apabila anak dilahirkan dan telah membesar dibebaskan memilih yang mana satu bapa mereka. Lihatlah budaya maksiat semasa zaman sebelum Islam. Rasulullah SAW yang dilindungi oleh Allah SAW melalui zuriat yang terpelihara tidak melakukan maksiat, sementara mereka yang Allah SWT ingin memberi iktibar kepada kita semua seperti abu jahal dan abu lahab yang mana mereka berada di Kota Suci Mekah dizaman sebelum kelahiran Rasulullah SAW dan selepas Rasulullah SAW dilantik menjadi Nabi Dan Rasul, mereka tetap menentang Rasulullah SAW dan agama Allah SWT. Jika kita berada dalam situasi sebegini apakah kita yakin, kita akan mencintai Rasulullah SAW. Jika K-Pop berpesta dihadapan Kaabah, apakah kita akan membenci K-pop dan mencintai Rasulullah SAW.
        Marilah kita berterima Kasih kepada Rasulullah SAW kerana telah menyampaikan risalah Tauhid yang membawa kita ke Syurga Allah SWT, walaupun sudah 14ribu tahun Baginda meninggalkan kita tetapi cahaya Tauhid masih bersinar di hati mereka yang telah dipilih oleh Allah SWT. Kita akan malu dihadapan Rasulullah SAW bersaksikan Allah SWT apabila buku amalan kita tercatit sebagai ahlu sunnah waljamaah yang cintakan K-pop melebihi Cinta kepada Rasulullah SAW. K-pop hanyalah satu hiburan dan Rasulullah SAW adalah Syriat Allah SWT yang mana setiap tindakan kita yang menyamai tindakan Rasulullah SAW samada melalui tutur kata, perbuatan atau niat semuanya mendapat pahala di sisi Allah SWT.
        Tidak rugi kita mencintai Rasulullah SAW dan Allah SWT yang memiliki pemerintahan semua alam.Kita akan tempuhi alam barzakh dan alam mahsyar sebelum kita melangkah kaki ke Syurga Allah SWT. Manusia hanya mampu menasihati tetapi Allah SWT memberi segala apa yang kita hajati. Wallahu A’lamu Bissowab. Sekali lagi saya ucapkan jutaan terima kasih kepada saudara Azmi.

  18. Assalamualaikum…
    Now 2017. are you still kpop fan?

    Awak mmbandingkn dosa dgn dosa y lain utk mmperthnkan dosa. Writter dh mention awal2.Why KPOP?? sebab kpop now is Internationally virus mksud sya HIBURAN no.1 didunia.
    Awak ckp dunia skrang pelik .spantas kilat benda itu haram.. y brcakap tu org y brilmu dri awak dn ulama2 dh buat kajian sblum mnjatuhkn hukum trsbut.
    Byk benda tentang korea? Malaysia pon ada
    Baik tentang Kpop?
    Hiburan?
    Mlas nak cakap?
    Jadi cubalah sekarng prthankn kpop tu?
    Bagi sebab apa benda baik tu? Jgnlah hina writer ne.
    Sya juga pminat kpop dn drama tpi dh x mint sekarng sbb mereka sgelintir org korea x brpndngan terbuka trhdp agama islam..Agama Saya..
    Saya pernah brjumpa dgn org korea ,pelancong korea . Im not very fluently can speak hangul tpi saya faham klw dengar.Hari tu sya jumpa org tourist korea & u know how happily i am.rasa x sbar nak melancong ke korea. Saya snyum dia pun blas snyum kmi brckap in English dlm 3-4 minit gitu.saya tnya awak nk pergi mna selpas ne. Pastu Sya tnya psal kpop. Boleh2 dia ckp dia x tau kpop.sbrnya dia mlas nk layan.. Diapon brlalu brkumpul dgn kawannya. Mengumpat! Ok im done. Next day ayah sya bgitau Rupa2nya tourist korea tu adalh jemputn dri Gereja… Hahahah im done im done

    Tpi saya percaya tak semua mereka bgitu.. human we only human but the different is Im ISLAM.. good job writer👍sentap dn hujah y kuat.

  19. Assalammualaikum,

    Terima kasih PeribadiRasulullah. Blog ini amat membantu dan membuka mata dan hati saya. Moga Allah turunkan rahmat dan rezeki yang melimpah keatas saudari/saudara. Saya sebenarnya bukanlah peminat kpop.. But more to anime…But kpop and anime is still the same thing..I mean dalam kategori “hiburan”. Saya disini kerana saya rasa was was..everytime saya tukar dp fb “character anime perempuan”. Sy jadi takut..I know, maybe some of you guys mcm ” anime jer pun~” ” bnda tak wujud..” but for me, its still figure human being. The hair and aurat smua. So this blog of yours mmg banyak membantu.. banyak soalan yang saya nak sgt tahu jawapan nya… sy juga seperti sahabat lain di comment yg a few years ago punya comment.. sblum download lagu sy research lirik dia..x kira english/korea/jepun make sure tak der mention “god” or bnda2 mengarut yg diharamkan..but after reading this blog.. betul gak ap yg saudari/saudara kata…
    “…Kerana, apa yang kita dengar, benda tu yang akan masuk dalam FIKIRAN. Bila kita dah selalu fikir benda tu, ia akan meresap dalam HATI. Bila dah meresap dalam hati, maka ia akan membuahkan AMAL.”

    This happen to me to be honest, sy bygkan diri sy main lagu tu..kemain hafal bagai..lepas tu nyanyi bagai nak rak…and then decide nak jdi utaite.[ penyanyi yg tidak mendedahkan identiti dia]. But bila baca blog ni and comment2 saudara/saudari lain… niat dlm hati nak tau hukum letak dp anime[perempuan] je..but it turns out to be EVERYTHING..You solve everything yg selama ni sy mcm ” boleh ke tak ni? “.. Allah mengaturkannya dgn baik, akhirnya sy dpt jugak jawapannya..

    Maafkan saya jika ayat saya menyinggung perasaan saudara/saudari yg baca nii, yea.. maaf sesangat…niat sy hnya lah untuk berterima kasih…sy cumalah insan yg tersilap jalan, yg sudah lama terjatuh kedalam lubang yg gelap..

    saya ucapkan terima kasih banyak2 kerana membuka mata saya. Moga Allah memberi ganjaran dan pahala yg banyak pada saudari/saudara.

    • W.Salam.
      Jutaa diatas perkongsian pengalaman dalam melayari liku-liku hidup. Allah SWT menguji Rasulullah SAW bukanlah kerana kifarat dosa kepada Allah SWT-Nauzubillah daripada fahaman begini- Allah SWT menguji dan menganugerahkan kemiskinan,kesusahan, yatim piatu dan sebagainya hanya kerana Allah SWT ingin mengangkat martabat Rasulullah SAW sebagai Insan yang dikasihi oleh Allah SWT da Insan yang sentiasa taat kepada arahan Allah SWT walaupun diuji.Apa yang paling kita takutin apabila kita merasa kita insan budiman dan akan mendapat layanan baik Allah SWT kerana selalu ke masjid, selalu sedekah dan banyak berbuat ibadat tiba-tiba Allah SWT anugerahkan bala dan sedikit kekurangan dalam hidup, lantas kita merasa Allah SWT tidak menghargai segala ibadat yang telah kita persembahkan kepada Allah SWT selama ini.Kita sebagai hamba Allah SWT secara mutlak kadang-kadang kita lupa, apa yang Allah SWT lakukan adalah terbaik. Ujian Allah SWT kepada hamba yang ukan para nabi adalah kifarat kepada dosa-dosa yang kita lakukan tetapi untuk membalas amal ibadat yang kita lakukan pasti Allah SWT Yang Maha Mengatahui melakukan perkara terbaik untuk melihat status istiqamah ikhlas kita dalam melaukan ibadat. Hamba Allah SWT yang benar-benar Ikhlas akan terus bersyukur kepada Allah SWT apabila melakukan amal kebajikan dan terus diuji oleh Allah SWT.

      Dalam perkara hiburan seperti K-Pop kita mesti ada sifat malu kepada Allah SWT diatas apa yang kita inginkan nikmat yang ditegah oleh Allah SWT. Allah SWT yang mengilhamkan K-Pop kepada akal fikiran manusia pasti Allah SWT tahu akan akibatnya tetapi inilah ujian paling berat jiwa muda mudi Islam di zaman kemungkaran dan judi tanpa batasan, semuanya boleh berlaku dengan tekan butang dihujung jari sahaja. Bagi yang telah terlanjur kerana melibatkan diri dalam hiburan K-Pop sedarlah dan insaflah bahawa nikmat K-pop adalah haram secara terang-terangan tetapi oleh kerana K-Pop dicelah-celah hiburan maksiat berbagai maka ianya dianggap perkara kecil dan remeh sahaja. Sesungguhnya zaman ini zaman yang amat bernilai akhlak-akhlak mulia sehingga amat sukar untuk kita mencari wanita solehah dan lelaki yang soleh untuk dijadikan pasangan hidup. Lantaran itu tidaklah hairan kursus keluarga bahagia, kursus pra perkahwinan dan kursus pasca perkahwinan menjadi kursus utama majlis-majlis agama kerana statestik penceraian dan jenayah rumah tangga sentiasa meningkat dan amat membimbangkan. Ini semua kerana jati diri umat Islam jauh daripada nilai-nilai cinta sebenar kepada Allah SWT dan Cinta kepada Sunnah Rasulullah SAW. Benarlah mafhum hadis yang mengatakan malu sebahaian dari iman, apabila kita tidak malu kepada Allah SWT dan tidak malu melanggari arahan Rasulullah SAW, maka sekadar bersuka ria melalui tiru gaya K-Pop tidak lagi menjadi kesalahan. Semoga Allah SWT menganugerahkan kita semua, rasa Cinta kepada Allah SWT yang amat menyayangi kita melalui kurniaan nikmat tidak terhingga banyaknya dan mencintai Rasulullah SAW yang telah menarik tangan kita untuk berada dibawah sinarah cahaya Ilahi dan Rasulullah SAW setia menunggu kita dihujung titian sirat mustaqim untuk menemani kita masuk Syurga Allah SWT. Terima Kasih Ya Allah dan Selawat serta salam buat mu Ya Rasulullah… Sekian Terima Kasih… Salam Ukhuwah Islamiah buat semua.. semoga kita bertemu di Syurga Allah SWT, In Sya Allah.

  20. Salam,
    Yg pasal “Barangsiapa redha dengan kekafiran, maka dia juga kafir” memang apply untuk sesama islam sahaja. Agama lain pon tak benarkan rogol merompak dan sebagainya sebab itu memang secara general memang benda tak elok and tak patut buat. Saya setuju kalau anda kata tak boleh dengar lagu tak syarak ni. Kalau statement ni apply pada semua kenapa x suruh orang kafir tu pakai tudung solat sembah hanya Allah. Orang kafir memang tak disuruh hidup ikut cara islam. Tapi kita yang islam ni disuruh untuk dakwah mereka. Bila mereka dah masuk islam yes kene ikut islam 100℅. Kita hidup ni berbilang agama kene hormat sesama sendiri. Nabi pon dulu x de halang agama lain beribadat. Tpi yes nabi still buat dakwah. Islam itu mudah jangan sampai orang bukan islam nampak islam ni rumit and sbb tu diorg x nak masuk islam. Better saudara buat headline 6 sebab lagu tak syarak haram. Kalau specific macam ni mmg orang akan marah sebab tak semua lagu kpop, english, bollywood, melayu tu lagu cinta.

    Untuk yg kpoper, betul ke korang baca makna lirik lagu tu dulu baru nyanyi. Saya ramai kawan kpopers ni and selalunya diorg akan tengok makna hanya untuk certain lagu je. Mungkin ada yang jenis tengok dulu makna lirik ni baru nyanyi tpi itu minoriti. Kebanyakannya nyanyi lagu tu sebab sedap didengar. Macam lagu despacito tu berapa kerat je orang yang tau makna lagu tu. Lagipun kalau korang hanya dengar yang takde unsur maksiat berapa je lagu yang korang boleh layan. Seminggu je dah bosan and tak tau dah nak dengar lagu apa. Yang baca article pasal artis kpop korang belajar apa kat article tu. Macam mana tulis artikel?? Belajar vocab english baru?? Belajar grammar?? I dont think so.

  21. Boleh ke kalau saya nak kongsikan apa-apa yang berkaitan agama.. Kalau tak boleh tak apa*

  22. BERITA BAIK UNTUK SEMUA ORANG

    Nama saya Amisha dari bogor di Indonesia, saya adalah perancang busana dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu setiap orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak kreditur pinjaman di sini adalah penipu dan mereka ada di sini. curang Anda dengan susah payah uang Anda, saya mengajukan pinjaman sekitar Rp500,000,000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 24 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 24 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman dan bisnis saya adalah Tentang menabrak karena hutang.

    Sebagai pencarian saya untuk perusahaan pinjaman pribadi yang andal, saya melihat iklan online lainnya dan nama perusahaannya adalah fancy loan company. Saya kehilangan jumlah 15 juta dengan mereka dan sampai hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya usulkan.

    Tuhan jadilah kemuliaan, teman-teman saya yang mengajukan pinjaman juga menerima pinjaman semacam itu, mengenalkan saya kepada perusahaan yang dapat dipercaya dimana Ibu Suzan bekerja sebagai manajer cabang, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp700.000.000 dan mereka meminta surat kepercayaan saya, Dan setelah mereka selesai memverifikasi detail saya, pinjaman tersebut disetujui untuk saya dan saya pikir itu adalah sebuah lelucon, dan mungkin inilah salah satu tindakan curang yang membuat saya kehilangan uang, tapi saya tercengang. Ketika saya mendapat pinjaman saya dalam waktu kurang dari 6 jam dengan suku bunga rendah 2% tanpa agunan.

    Saya sangat senang karena ALLAH menggunakan teman saya yang menghubungi mereka dan mengenalkan saya kepada mereka dan karena saya diselamatkan dari membuat bisnis saya melonjak ke udara dan dilikuidasi dan sekarang bisnis saya terbang tinggi dalam bahasa Indonesia dan tidak ada yang akan mengatakannya Dia tidak tahu tentang Anniesa Hasibuan perusahaan mode saya

    Jadi saya saran setiap orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk silahkan kontak
    Ibu Suzan email: (Suzaninvestment@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (Amisha1213@gmail.com), dan maria yang baru saja mendapat pinjaman dari suzan di: (maaria9925@gmail.com) dan Karina yang memperkenalkan dan bercerita tentang Ibu Suzan, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Suzan, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email-nya:( Lukman.karina@yahoo.com).

  23. Assalammualaikum, saya nk tanya..lagu yang berunsur kan cinta mmg haram ke..Saya bukan bukan nk pertahankan kpopers..Kebanyakkan orang yg bercinta couple ni x minat kpop diorang lagu jiwang melayu je…Klau saya dengar lagu kpop tapi x berunsur kan cinta or yang negatif..x pa ke?? sebab lagu kpop x banyak pasal cinta..lagu diorang semua pelik pelik…saya just dengar lagu yg bermaksud elok sahaja..sebab sy faham bahasa korea..sy minat korean sbb budaya diorang dan disiplin yg terpuji..

    • W.Salam, tidak salah mengambil pengajaran yang berunsur murni terutama dari segi kata-kata yang tidak membawa kepada syirik atau pemujaan. Kerana diantara faktor yang menyebabkan Islam cepat tersebar adalah berpunca dari penterjemahan atau alih bahasa ilmu Islam kepada lain-lain bahasa di dunia.

      Jutaan Terima Kasih Diatas Perkongsian Ilmu dan Pandangan yang baik. Sekian , Wassalam.

  24. Nak tanya sikit boleh tak? Adakah salah jika perempuan minat artis perempuan? Adakah ianya berdosa?

  25. assalammualaikum nak tanya kalau kpop yang macam group boys tu pon haram jugak ke??

  26. Assalamualaikum semua, terima kasih kpd blogger yang membuat post ini. Apa yang diberitahu oleh blogger ini betul tiada salahnya ( memang tertusuk di hati sbb apa yg dia katakan itu terkena pd dri sndri) Act byk benda yg diberitahu oleh blogger ini membuatkn aku sedar tntg bahayanya kpop. Tapi aku mls nk hujah hal itu, sebabnya blogger ini sudah pnjg menjelaskan diatas. Cuma, kenapa kpop ini dipandang dari sudut yang negatif shj? Kenapa tidak positif? Kita semua sedia maklum tentang buruknya kpop tapi kenapa tidak memandang ke arah yg positif?? Boleh blogger ini memberi pendapat tentang isu ini?? Terima kasih. InsyaAllah doakn saya supaya dapat berubah ke arah yang lebih baik. Terima kasih 🙂

    • W.Salam.
      Jutaan Terima Kasih kerana sudi singgah dalam blog ini, semoga ukhuwah Islamiah membawa rahmat di dunia dan mendapat keuntungan di Akhirat nanti. Sekian Wassalam.

  27. Kalau kita dah betui ii nk berubah dh cuba xminat kat semua tu tpi kita pernah like kat lmn sosi gmbar depa smpai bnyak sgt…so adkh kita perlu unlike semula semua tu….pstu klau YA. Mcm mna klau kita xtau dh brpa bnyk yg kita like tu??


Tinggalkan komen

Kategori