Posted by: peribadirasulullah | April 12, 2018

Al-Quran yang ditulis dengan 27 liter darah Saddam Hussien

فيديو وصور: مصحف عراقي كتبت حروفه بـ27 لتراً من دماء صدام حسين

داخل مبنى رخامي مسدس الأضلاع بمئذنته الخاصة به على شكل صاروخ، بمسجد “أم المعارك” في بغداد، يوجد مصحف من نوع خاص أثار الكثير من الجدل، نظرًا لظروف وطريقة كتابته والمواد التي كتب بها، إنه المصحف الذي كتب بدماء الرئيس العراقي الراحل صدام حسين.

المصحف الذي كتب في التسعينات ويبلغ عدد صفحاته 605 صفحة متوسطة الحجم يشمل جميع سور القرآن الكريم، وكتبت حروفه بما يزيد على 27 لترًا من دماء صدام حسين، وقام بكتابته الخطاط والفنان العراقي المقيم حاليًا بالأردن عباس شاكر جودي حسبما ذكرت صحيفة “الجارديان” البريطانية في تقرير لها.

وتعود حكاية المصحف الذي كتب بدماء صدام حسين حسبما روى كاتب المصحف إلى التسعينات بعدما تعرض عدي صدام حسين إلى محاولة اغتيال نذر  إثرها صدام حسين أن يكتب المصحف كاملًا بدمائه إذا نجى ابنه من أثر عملية الاغتيال.

ويروي الخطاط عباس شاكر جودي قائلا “لقد استدعاني صدام حسين إلى مستشفى ابن سينا في بغداد حيث كان يزور ابنه عدي الذي تعرض لمحاولة اغتيال قبل أيام وطلب مني أن أخط القرآن بدمه، كان الأمر عبارة عن نذر” بالنسبة إليه.

ويقول عباس في تصريحات صحفية إنه بدأ مباشرة العمل لكتابة السور الـ114 من القرآن في مهمة استغرقت سنتين. وقد عرض العمل بعد الانتهاء منه في متحف أم المعارك ببغداد.

يتابع الخطاط العراقي قائلا: “لم يكن الأمر سهلا.. إن الدم كان كثيفا جدا ولم أتمكن من العمل به.. لقد نصحني صديق يعمل في مختبر بخلطه بقطرات من مركب زودني به ويشبه الغلوكوز.. وقد نجح ذلك”.

وقال “في كل مرة كان ينتهي مخزوني من دم صدام كنت أطلب المزيد.. وكان حراس يقومون آنذاك بجلب قمع عليه ملصق مستشفى ابن سينا مستشفى عائلة الرئيس”. وأضاف أنه كان في بعض الأحيان ينتظر عدة أيام أو حتى أسابيع “لأن صدام حسين كان مشغولا ولأنه كانت هناك تهديدات أميركية”.

وذكر جودي: “لقد فقدت نظري تقريبا في هذا العمل.. كانوا على عجلة ولقد عملت ليل نهار لإكماله”. وأضاف: “لم يكن لدي حتى جواز سفر.. لقد منعت من اقتنائه لأن السلطات كانت تريد التأكد من بقائي في العراق”.

وتقول زوجته نجاح إنها كانت تصاب “بقشعريرة ” في كل مرة تفتح فيها الثلاجة في المطبخ وتضيف: “كنت أرى قارورة دم الرئيس وارتعب”، وأضافت: “لقد قلت لعباس أن ألم عينيه قد يكون إشارة من الله بأنه غاضب”.

وكانت نسخة المصحف الذي كتب بدماء صدام حسين قد أخفيت أثناء الحرب الأمريكية على العراق في بيوت متعددة لبعض الشيوخ والأئمة المسلمين، خوفًا عن تبديده على يد قوات الاحتلال الأمريكي، ثم بعد ذلك تم إيداعه في مسجد “أم المعارك” في بغداد الذي يخضع لوزارة الأوقاف السنية العراقية ويتم إغلاق بوابات المسجد المؤدي إلى القاعة التي يوجد فيها المصحف.

Terjemahan Google

Di dalam heksagon menaranya, duduk bangunan marmar sendiri berbentuk seperti roket, masjid, “ibu segala pertempuran” di Baghdad, terdapat jenis Al-Quran khas menimbulkan banyak kontroversi, memandangkan keadaan dan kaedah penulisan dan bahan yang ditulis, adalah al-Quran yang ditulis dengan darah mendiang Presiden Iraq, Saddam Hussein.

Al-Quran yang ditulis dalam dekad sembilan puluhan dan jumlah halaman 605 halaman sederhana termasuk semua al-Quran, dan menulis surat kepada lebih daripada 27 liter darah Saddam Hussein, dan telah menulis kaligrafi artis Iraq kini bermastautin di Jordan, Abbas Shaker Judy menurut akhbar “The Guardian” kata Britain dalam satu laporan Dia.

Kisah belakang Al-Quran yang ditulis dengan darah Saddam Hussein, menurut penulis Al-Quran yang diceritakan kepada sembilan puluhan, selepas Uday Saddam Hussein tertakluk kepada pembunuhan Saddam Hussein, selepas itu berikrar untuk cuba untuk menulis Al-Quran penuh dalam darah jika anaknya terselamat daripada kesan pembunuhan.

Abbas memberitahu kaligrafi Shaker Judy berkata, “Saddam Hussein telah memanggil saya untuk Hospital Ibn Sina di Baghdad, di mana beliau melawat anaknya Uday, yang terselamat daripada cubaan pembunuhan beberapa hari yang lalu dan meminta saya untuk memberitahu Al-Quran dalam darah-Nya, ia adalah nazar” untuknya.

Abbas berkata dalam satu kenyataan bahawa dia mula bekerja secara langsung untuk penulisan misi Quran pagar 114 berlangsung selama dua tahun. Kerja ini selesai selepas selesai di Muzium Umm al-Marik di Baghdad.

kaligrafi Iraq berterusan, berkata: “Ia bukan mudah .. darah itu begitu tebal saya tidak dapat bekerja ia .. Saya telah menasihatkan saya untuk rakan yang bekerja di makmal dengan mencampurkan titis sebatian yang memberikan saya glukosa sama .. ia berjaya ia.”

Beliau berkata: “Setiap kali ia berakhir dengan darah Saddam dari saham saya, saya meminta lagi .. Pengawal kemudian mereka membawa penindasan poster keluarga Ibn Sina Hospital Presiden Hospital itu.” Beliau menambah bahawa beliau kadang-kadang menunggu beberapa hari atau beberapa minggu “kerana Saddam Hussein sedang sibuk dan terdapat ancaman Amerika.”

Judy berkata: “Saya hampir kehilangan kerja saya dalam hal ini .. ia pada roda dan saya bekerja siang dan malam untuk menyelesaikannya.” Beliau menambah: “Saya tidak mempunyai walaupun pasport .. Saya telah diharamkan daripada pengambilalihan kerana pihak berkuasa telah mahu memastikan saya tinggal di Iraq.”

Kata kejayaan isterinya bahawa dia telah dijangkiti dengan “menggigil” setiap kali peti sejuk terbuka di dapur dan menambah: “Aku melihat darah itu dan takut botol presiden,” katanya: “Saya memberitahu Abbas bahawa sakit matanya boleh menjadi tanda dari Allah yang marah.”

Salinan al-Quran yang ditulis dengan darah Saddam Hussein telah tersembunyi semasa perang Amerika di Iraq dalam beberapa rumah untuk beberapa orang tua-tua dan para imam umat Islam, takut untuk membazirkan oleh pasukan pendudukan Amerika, dan kemudian disemak dalam masjid, “ibu segala pertempuran” di Baghdad, yang tertakluk kepada Kementerian Wakaf Sunni Dan pintu masjid ditutup ke dewan di mana Al-Quran terletak.

 

المزيد على دنيا الوطن ..https://www.alwatanvoice.com/arabic/news/2018/02/21/1124904.html#ixzz5CVLi7GCM
Follow us:@alwatanvoice on Twitter|alwatanvoice on Facebook

Untuk mendapatkan maklumat lengkap, sila layar laman diatas:

Marilah Bersama-Sama Renungi Kita Firman Allah SWT Dalam Surah Fussilat :

وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ (33)

(33) Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh, dan berkata: “Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri?”

(33) And who is better in speech than one who invites to Allah and does righteousness and says, “Indeed, I am of the Muslims.”

Kepada para sahabat yang memiliki bahan bacaan agama yang bermanfaat dan ingin berkongsi pahala sila hantar bahan berkenaan kepada email berikut : ihyaassunnah68@gmail.com  marilah kita berlumba melakukan kebajikan sebelum kita menghembus nafas terakhir… apa yang kita sebarkan di sini pasti menjadi amal jariah berpanjangan. Sila sebarkan bahan-bahan yang telah kami muatkan dalam blog ini. Jangan sia-siakan masa, tenaga dan nikmat yang telah Allah SWT kurniakan kepada kita. Selamat berkongsi bahan-bahan ilmiah demi membina generasi yang berilmu dan beriman kepada Allah SWT.

Bantulah kami umat Islam Melayu Champa di Selatan, Kemboja di Markaz Umar Al-Khattab, Sihanoukville, Cambodia melalui Ihya Assunnah Solution Maybank 553131011505 – Sumbangan Anda Lambang Kekuatan Pertalian Ukhuwah Islamiah Seaqidah Dan Lambang Ketinggian Iman Anugerah Allah SWT Yang Tidak Dapat Dinilai Oleh Makhluk Ciptaan Allah SWT. Hanya Allah SWT Sahaja Yang Mampu Membalas Setiap Sen Yang Anda Sumbangankan Di Jalan Nya.
Mohon hantar salinan slip bank in ke talian +6 0199576237(Ustaz Amin) atau emaikan ke ihyaassunnah68@gmail.com untuk direkod maklumat yang anda sumbangankan. Jazakumullahu Khairul Jaza’ Fiddunya WalAkhirah Ya Mujiibas Sailiin….

Sila kunjungi kami

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/2017/12/29/asian-fondatiaon-for-education-and-development/

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2018/02/03/melayu-champa-cambodia/

https://wordpress.com/post/peribadirasulullah.wordpress.com/46725

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2018/03/03/ihya-assunnah-solution-menunaikan-amanah-warga-malaysia-di-sihanoukville-selatan-kemboja/

Pengenalan Ihya Assunnah Solution

https://www.youtube.com/watch?v=13Gi0MilEa0

Misi Menyampaikan Bantuan Ke Selatan Kemboja 2017

https://www.youtube.com/watch?v=64UO1RimxQI

 


Respon

  1. Reblogged this on Penyucian Jiwa.


Tinggalkan komen

Kategori