Posted by: peribadirasulullah | Julai 12, 2011

7 Nasihat Allah SWT kepada orang mukmin

https://i2.wp.com/farm4.static.flickr.com/3256/2873849627_f18f65c4f4.jpg

1-KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan
boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu;
Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui ~ Surah Al-Baqarah
ayat 216

2-KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan
kesanggupannya ~ Surah Al-Baqarah ayat 286

3-RASA FRUSTASI?
Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih
hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya),
jika kamu orang-orang yang beriman ~ Surah Al-Imran ayat 139

4-BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?
Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah
kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan
bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung. ~ Surah Al-Imran
ayat 200

Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang
demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’, ~
Surah Al-Baqarah ayat 45

5-APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?
Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan
harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. ~ Surah At-Taubah
ayat 111

6-KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
Cukuplah Allah bagiku; tidak ada yang lain selain Dia. Hanya kepada-Nya
aku bertawakal ~ Surah At-Taubah ayat 129

7-AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!
..dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada
berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. ~ Surah
Yusuf ayat 87


Responses

  1. Salam ustaz..semoga ustaz sentiasa dlm keberkatan dan rahmat ALLAH SWT. SubhannALLAH..saya teramat2 bersyukur kehadrat Ilahi dengan artikel yg ustaz terbitkan ini. sebenarnya daripada semalam lagi saya membaca artikel ini berulang-ulang kali dgn linangan airmata. Sesungguhnya saya redha seredhanya dgn ketentuan Illahi dgn apa jua ujian yg diberikan. Terkadang kala saya hampir tewas memikirkan akan musibah yg menimpa diri. Sememang benarlah hanya keredhaan, kesabaran dan berserah diri hanya kepada ALLAH swt adalah jalan yg terbaik dkala kita ditimpa musibah atau ujian.Semoga ALLAH memberi saya kekuatan iman, semangat dan ketenangan jiwa dan fikiran dlm menghadapi setiap ujian dariNYA. Doakan saya ya ustaz agar saya mampu menjadi hamba yg betul2 redha dan sabar. Ribuan terima kasih diatas artikel2 yg blh memotivasikan hamba-hamba ALLAH yg sedang menghadapi ujian dariNYA.

    • W.Salam.
      Sama-sama kita bermuhasabh diri di atas segala-galanya. Allah SWT hanya membeli keimanan dan kesabaran orang mukmin untuk menghiasi Taman-taman Syurga.

  2. arrayah.info – Larangan Mengadakan Hubungan dengan Negara Kafir Harbi Hukman wa Fiklan

  3. Ass, sy mau tny ustad apa ya doa untk istri yg sedang hamil muda?

  4. assalamu alaikum,,
    bagaimana kita menyikapi serbuan hutang yg jatuh tempo,,sedang kita sdh tak berdaya,, doa dan ikhtiar sdh dilakukan,, tp blm jugabad hasil yg diharapkan hutang berkurangbatau lunas,, mohon jawabanya tad,

    salam,
    al- farisi


Tinggalkan Jawapan

Kategori

